woensdag 28 maart 2012

On demand TV kijken

Beperkt on demand + alles wat u niet hoeft

Innovatie is vaak niet meer dan anders gebruik (leren) maken van je bestaande mogelijkheden. Dit kan uitdagingen opleveren (zie bijv. de advertentie-inkomsten in onderstaand voorbeeld), maar als je van je eigen kracht uitgaat, wij focussen op de S(trenghts) en O(pportunities) van de SWOT-analyse, zul je zien dat je altijd tot (strategische) maatregelen kunt komen om bedreigingen en zwaktes af te wenden.



Als Ziggo abonnee mét "interactieve televisie" kan ik "on demand" TV kijken. Dat wil zeggen dat ik nog steeds een standaard zenderpakket krijg en vervolgens, veelal tegen betaling van een extra bedrag bovenop mijn abonnement, dingen kan kijken die ik écht wil zien. Ik noem dit "very partial on demand". Niks ten nadele van Ziggo overigens, bij UPC en andere concullega's is het vast niet anders.

Hoe lang moeten wij als tv-kijker nog wachten voor we ons pakket zelf samenstellen en, zeg €1,-, per zender/maand betalen. Wil je iets zien van een zender buiten je eigen pakket? Dan betaal je gewoon een realistisch bedrag voor een uitzending (€0,95 voor een aflevering van GTST is echt teveel en €5,95 voor een potje voetbal ook). De volgende stap is waarschijnlijk het verdwijnen van zenders in hun huidige vorm. Mensen kopen gewoon programma's en betalen niet meer voor een product waarvan ze 90% niet gebruiken.

Trek ik dit verder door dan kom ik uit bij bijvoorbeeld een app zoals Elsevier (en vele bladen met hen) die hebben. Waarom €3,95 betalen voor een heel blad? Biedt je klanten de mogelijkheid om artikels los te kopen over de onderwerpen die hen interesseren.

Advertentie-inkomsten lopen op deze manier terug zegt u? Gerichte advertenties kun je volgens mij (zie de ware revolutie met betrekking tot persoonlijk adverteren op Facebook en Google) veel beter vermarkten dan een reclameblokje links of rechts (zeker buiten prime-time).

Wie pakt de handschoen op en komt met een werkelijke innovatie in tv-land (voordat de kijker zijn heil volledig op het web zoekt)?

1 opmerking:

  1. Ik kijk al sinds 2005 'on demand' met een eerste versie van (gehackte) AppleTV en een Amerikaans account waarop je een PrePaid tegoed kunt aanhouden.

    Maar ook het Amerikaans model van het bedrijf NetFlix is een goed voorbeeld; daar zou Nederland -met nota bena één van de beste internet-infrastructuren ter wereld- nog wat van kunnen leren!

    BeantwoordenVerwijderen