woensdag 21 maart 2012

Het zendkanaal verwordt tot Guillotine voor de manager

Als ik dan toch aan het lezen ben (InGovernment, maart 2012), dan pikken we deze ook maar meteen mee. Vooral omdat het mooi aansluit op mijn vorige post.

Rene Jansen, directeur van Winkwaves, schets op een leuke manier hoe de huidige intranetten in elkaar zijn geknutseld. Het is vaak (ik citeer) 'een zendkanaal van de staf, met het dagmenu van het bedrijfsrestaurant, de interne telefoongids en de marktplaats voor tweedehandsspulletjes'.
Hoeveel mooier zou het zijn, aldus Rene Jansen, als ze sociaal ingericht worden zodat medewerkers kennis kunnen delen en online samenwerken. Een prachtig idee toch. Maar Rene vraagt zich terecht af wat dat dan oplevert.

Als ik het in mijn eigen woorden samenvat en mijn eigen kijk daaraan toevoeg dan constateer ik ook dat een sociaal intranet medewerkers sneller kan verbinden, dat de kennis die her en der verspreid is, sneller aan elkaar kan worden gekoppeld. Op die manier wordt er gebouwd aan, zoals Rene dat noemt, collectieve intelligentie. Zelf zou ik daar het begrip collectief geheugen aan willen toevoegen. Dit geheugen zorgt ervoor dat het wiel niet opnieuw wordt uitgevonden.
Door deze mogelijkheden te benutten kunnen medewerkers sneller tot resultaat komen.
De manager zal in deze setting worden overgeslagen en zijn taak als doorgeefluik zal verder, terecht, worden uitgehold.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten