dinsdag 22 mei 2012

Lange neus maken

Analyse achteraf kan nu al beginnen! Da's natuurlijk makkelijk praten, maar zo snel werkt het nu eenmaal. En daarom bij deze een korte analyse over Facebook.

Ik heb al een aantal keren geschreven over de kwetsbare plekken van Facebook. Niet voor niks ben ik van de generatie die de eerste internetbubble heeft meegemaakt. En het lijkt erop alsof de afkalving van Facebook doorzet. Laats trok General Motors zich al geleidelijk terug door de advertenties te verminderen. Een eerste belangrijke early-warning. Nu lijkt het erop alsof dit het begin van het einde zal worden.
Vandaag verschenen al de eerste berichten over de tegenvallende winstgevendheid van Facebook. Dit naar aanleiding van een onderzoek naar de beurskoersen. En wat blijkt ..... de mobiele variant van Facebook levert minder inkomsten op van adverteerders. En laat nu net deze variant de meest populaire worden (of wellicht al zijn). En laat Facebook op dat punt nu net niet zo goed te zijn.
Kortom, einde Facebook. Nieuwe kansen voor ??, Whatsapp wellicht? Laten we Whatsapp omtoveren tot een mobiele variant van Facebook.

Deze laatste techniek gebruiken we vaak om bedrijven te innoveren: ga in de schoenen van de concurrent staan of vraag je af wat voor enge ziekte je jouw concurrent toewenst. Niet lief, maar wel goed om zelf aan de bal te blijven.
Tot zover mijn analyse achteraf. Wellicht goed om deze analyse te bewaren zodat ik ooit kan zeggen "zie je wel, ik zei het toch".
Hoewel ik liever niet een lange neus maak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten