vrijdag 11 mei 2012

"Ophalen? Nee, dank u. Ik breng mijn auto graag zelf en wacht er ook nog op."

Van verspilde ochtenden naar een nuttige ervaring van een hele dag.

Wederom een voorbeeld hoe combineren tot innovatie en businessmodelaanpassingen kan leiden. Daarbij helemaal kijkend naar de huidige tijdgeest en trends in ogenschouw nemende die niet direct op de eigen sector van toepassing zijn.

 Iedereen die een auto heeft kent het wel. Afspraken maken voor kleine en grote beurten, vakantiechecks, terugroepacties, soms de APK, dan ook nog tweemaal jaarlijks de bandenwissel en niet te vergeten het schoonmaken (niet ieders hobby). Sommigen zijn onfortuinlijk en moeten ook nog langs de schadehersteller of er moet een ruitje worden vervangen.

Er zijn tegenwoordig veel alternatieven, daarvan ben ik me bewust. Vele bedrijven in de automotive sector halen je auto op en brengen hem weer terug, ze brengen je naar je werk, repareren ter plekke, etc. etc. Is dat echter wel nodig, aangenaam en milieuvriendelijk? Is het geen beter idee om bovenstaande disciplines te bundelen en de dag ook nog eens nuttig te maken als het op werken aankomt.

Ik illustreer even hoe het eruit zou kunnen zien. Mijn auto is nu een dik jaar oud, heeft bijna 30.000 km gelopen (tijd voor een beurt), in onze wijk bouwden ze onlangs huizen bij (modder), onze hond gaat regelmatig mee (haren en stof in t interieur) en de winterbanden zitten er nog onder. Bovendien stel ik voor mijn werk en uit interesse wel prijs op de mogelijkheid om te kunnen netwerken en om flexibel te zijn in mijn werkplek.

Eerst bel ik even met de "one-stop auto shop" om  een afspraak te maken voor de 30.000 kilometerbeurt. Dat moest immers volgens de boordcomputer. Dezelfde telefoniste kan me echter ook vertellen dan mijn banden gewisseld moeten worden en vraagt me meteen of er enige vorm van schade is. Schoonmaken is standaard. De garage bespaart namelijk veel tijd doordat ik in hun pand ga werken en niet meer gebracht/gehaald hoef te worden. Vervolgens krijg ik de keuze voor een aantal data waarop ik langs kan komen. Niet alleen de planning voor de verschillende disciplines in de "one-stop auto shop" checkt men, maar ook of er een werkplek voor me beschikbaar is. Ik heb zelf allang de "netwerkapp" van het bedrijf bij de hand en zie dat een aantal interessante mensen en een oud-collega hun auto op 1 juni brengen (de keuze om dit aan te geven is uiteraard vrij). Aangezien de telefoniste me die datum o.a. ook voorlegt is de keuze gauw gemaakt. Bovendien spreek ik met een collega af dat hij  iets eerder naar huis vertrekt (hij komt toch praktisch langs de garage) en even stopt om nog even een half uurtje te overleggen. De werkplekken zijn overigens gesitueerd op een prominente plek tussen alle nieuwe modellen van het merk/de merken waar je te gast bent. U snapt wel waarom.   
 
Een ander voordeel dat me te binnen schiet terwijl ik dit schrijf is dat als de monteur bijzonderheden mocht vinden hij me die meteen kan laten zien en ik de keuze kan maken om het onderdeel alvast te vervangen of, indien niet noodzakelijk, daarmee wil wachten. 

Tevens werkt bovenstaand idee samenwerking tussen dealers, bandenbedrijven, schadeherstellers, autopoetsers, etc. in de hand. Wellicht een impuls voor de sector die het momenteel toch erg moeilijk heeft.

We zien uit dit voorbeeld wederom dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn om tot vernieuwingen in je (hier zelfs meerdere) businessmodel te komen. Bestaande zaken combineren (automotive disciplines + een soort seats2meet in de garage met een eenvoudige app ernaast), een efficiënte planning hanteren, vriendelijkheid/oplettendheid van de telefoniste en appeleren aan "het nieuwe werken" maken dat je al een heel eind bent.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten