maandag 7 mei 2012

Innoveren is "hot", wereldspelers gaan voor gróót....dat is echter geen noodzaak!

Groot (ge)worden door klein te innoveren.

Afgelopen week werd ik tijdens een korte vakantie op de luchthaven meer dan ooit geconfronteerd met het feit dat innovatie wereldwijd "hot" is. Vanaf de incheckbalie tot aan de gate trakteren de meest uiteenlopende bedrijven op gigantische adverteeroppervlaktes de langslopende reiziger op allerlei spreuken die met innovatie te maken hebben. De adverteerders, wie kan zulke ruimtes immers enkel betalen, zijn zonder enige uitzondering wereldspelers in hun markt.

Innovatie wordt door bovenstaande bedrijven dan ook steevast neergezet als groot, mega, baanbrekend, nooit eerder vertoond, etcetera. Dit hoeft echter niet. Kleine nieuwigheden of combinaties van bestaande zaken kunnen minstens zo effectief zijn, hebben een veel kortere ontwikkeltijd en kunnen op termijn ook tot grote dingen leiden. Bovendien kunnen kleinere (maar zeker ook de groten), vaak minder gefortuneerde ondernemingen op deze manier ook slagvaardig innoveren omdat de kosten niet hoog hoeven te zijn.

Een aantal inspirerende voorbeelden van kleine innovaties die (wellicht) de sleutel tot succes zijn kunnen jullie al teruglezen in vele, eerder verschenen, posts. Ik heb weer een paar nieuwe voorbeelden die aangeven hoe eenvoudig innoveren kan zijn, als je maar klein durft te denken.

Op de foto is het interieur van een luxueus Indiaas getint restaurant in Dubai te zien (Restaurant Nina). Het omcirkelde poefje is de innovatie die men hier heeft doorgevoerd. Het poefje is namelijk bedoeld voor de ober of serveerster om op plaats te nemen terwijl je je bestelling doorgeeft. Geen ongemakkelijk omhoogkijken tegen de kin van de ober meer dus. Met dank aan de recent gelanceerde zender 24Kitchen overigens, daar liet men dit idee zien. Overigens ben ik dit idee ook zelf ook al eens bij een grote verzekeraar in Tilburg tegengekomen in hun kantooromgeving. Het betrof hier een klein krukje i.p.v. een poefje, maar het idee blijft gelijk. Ideaal om korte gesprekjes, waarbij normaliter altijd 1 persoon ongemakkelijk op je bureau leunt, zit of hangt, te voeren.

Een andere kleine innovatie die vooral bedoeld is om wachttijden in te korten en tegelijkertijd "fraude" te voorkomen kwam ik tegen op Tenerife. Een eigenaar van 2 bekende parken (Loro Parque en Siam Park) geeft klanten de gelegenheid om bij bezoek aan park a een kaartje voor park b (en vice versa) te kopen tegen gereduceerd tarief. De kaartjes zijn echter niet tussen personen uitwisselbaar en daarom scant men bij aanschaf je vingerafdruk. Als je vervolgens naar binnen wilt in het 2e park leg je je wijsvinger op een glasplaatje en kan men nagaan of je inderdaad rechtmatig gebruik kunt maken van het "combikaartje". Geen afgifte van persoongegevens, geen id/paspoort meenemen (met risico op kwijtraken) naar de parken, snelle doorstroom en, voor de uitbater, de zekerheid dat kaartjes niet "onder de prijs" in omloop komen. De it-matige kant is overigens simpel, men werkt het bestand met vingerafdrukken 's nachts bij. De kans dat je beide parken op dezelfde dag bezoekt is door de ligging ten opzichte van elkaar namelijk vrij klein.

Het derde, tevens laatste voorbeeld, in deze post betreft een (nieuwe) verpakkingswijze voor schoenen van Puma. Op zoek naar een paar gympen trok deze bijzondere verpakkingswijze mijn aandacht. Draagtasje en schoenendoos in één. Een pré is ook de uitleg op de verpakking, zo weet je tenminste waarom men voor deze verpakkingswijze heeft gekozen. Ook hier geldt weer dat het geen "rocket science" is. De kracht zit hem in de simpelheid.
De genoemde voorbeelden geven eens te meer aan dat je vaak op kleine wijze je product net dat beetje extra kunt geven waaruit blijkt dat er, nog beter dan bij je concurrenten, over is nagedacht. De immer kritischer wordende consument zal dit vaak waarderen en dus vaker voor ondernemingen kiezen die vanuit hun kracht durven te denken en middels kleine innovaties groot willen én kunnen worden. Hier leggen we tijdens onze sessies met klanten dan ook duidelijk de nadruk op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten