zaterdag 14 april 2012

De zegening van rampen en begrijpen van de Zeitgeist

"Onder druk wordt alles vloeibaar, urgentie zet aan tot verandering en crisis leidt tot nieuwe inzichten"

Stiekem zijn we met zn allen toch wel een beetje blij met de huidige crisis. In Nederland kunnen we best nog wel wat welvaart inleveren, uitgezonderd de echte minima, dus een paar procenten minder per maand zal niet echt pijn doen. Waar we vooral naar snakken is 'anders'. Niet terug naar de jaren '50. Maar wel een nieuw elan waarbij mens, natuur en degelijkheid weer centraal kunnen staan. Vanuit die optiek is een crisis of een ramp een zegening.

En dus een kans om als bedrijf marktaandeel te verwerven, nieuwe klanten te bedienen en bij te dragen aan de nieuwe tijdgeest. En zoals ieder nadeel zn voordeel hep, zo heeft ook de kerncentrale ramp van Fukushima positieve effecten.

Omdat (mn rondom Tokio, waar Stepco, eigenaar van o.a. de centrale van Fukushima, een monopolie heeft op elektriciteit-voorziening) een groot deel van de kernreactoren heeft afgeschakeld, en over is gegaan op fossiele brandstoffen, zijn de energieprijzen sterk gestegen.
Als reactie daarop hebben een groot aantal bedrijven warmtekrachtcentrales geïnstalleerd en is de verkoop van zonnepanelen het afgelopen jaar verdubbeld. Op deze manier ontlopen ze prijsstijgingen en ze zijn niet meer afhankelijk van het energienet.

Ergo ..... het loont dus om in het licht van een ramp nieuwe kansen te verkennen. Met de opgelaaide discussie rondom kernenergie in Europa en de mogelijkheden van decentrale opwekking en teruglevering aan het net, zijn de bedrijven aan zet die hierin kunnen voorzien. Grijp je kans en maak gebruik van deze Zeitgeist!

Wie nog geinteresseerd is in de succesfactoren voor dit soort projecten kan voor een tip 10 terecht bij duurzaamgebouwd.nl


bron: Elsevier. april, 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten