dinsdag 3 april 2012

Ready for takeoff(?)

Denk eraan: kijk in je spiegels, naast, onder en boven je bij het invoegen!

Als er nieuwe, baanbrekende, zaken op de markt komen dan is de kans groot dat er meerdere innovaties nodig blijken te zijn om het daadwerkelijk tot een succes te maken. Innovaties vragen dus om innovaties en innovaties vragen, in onderstaand geval, om een innovatieve wetgever.

In verschillende media, waaronder  Autoweek, staat een artikel over het, hou je vast, Personal Air and Land Vehicle (PAL-V). Een vliegende auto dus. Het ding is inmiddels zowel rijdend als vliegend getest en de eerste berichten zijn veelbelovend. De ontwikkeling van een dergelijke vorm van vervoer is, in wezen, ook helemaal niet zo spannend. Autorijden doen we al meer dan 120 jaar en vliegen lukt ook al een hele tijd vrij aardig. In de combinatie van beiden zit dus met name de innovatie. De vraag naar innovatie die uit de ontwikkeling van de vliegende auto voortkomt is echter vele malen groter.

Volgende vragen (en meer) komen bij me op en hier zullen innovatieve oplossingen voor ontwikkeld moeten worden voordat de primaire innovatie (de PAL-V) een succes kan worden.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de regels in de lucht? Wie heeft er voorrang? hoe hoog/laag mag/moet je vliegen? Hoe gaan we dat handhaven? Krijgen we nu parkeergarages op 10-hoog i.p.v. onder de grond? Krijgen we een (virtueel?) wegennet tot, zeg, 300 meter boven de bestaande wegen? Stuk voor stuk zaken waar we, volgens mij, nog niet veel kaas van hebben gegeten. En wat doen we vervolgens met onze wegen als we allemaal op de knelpunten, waar juist nu meer asfalt komt te liggen het luchtruim kiezen? Geven we ze terug aan de natuur? Leggen we ze vol met zonnepanelen? 

Ik ben erg benieuwd wanneer we met de vliegende auto naar ons werk kunnen nadat deze productierijp is. De, toch beduidend minder spannende, Segway was immers al zo'n 5 jaar beschikbaar voor de wetgever eindelijk wist wat ze ermee aanmoesten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten