woensdag 18 april 2012

MVO is de standaard, zingevend ondernemen is de volgende stap

Trends die wezenlijk worden en nieuwe trends die de overtreffende trap zijn van de "oude". Ook dat zie je regelmatig gebeuren. Denk bijvoorbeeld eens aan internet in ieder huis. Dat werd internet overal. Onderstaand voorbeeld is er ook zo een. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is wezenlijk geworden, de volgende stap is "Ideaal-gedreven-ondernemen".

Nee, de titel van deze blog heb ik niet zelf bedacht. Het is een quote die ik tijdens een collegreeks op Nyenrode opving van Peter Heshof (BLOOM).
De filosofie hierachter is: met geld koop je een plek in het hoofd, met idealen verwerf je een plaats in het hart.

Als we dit nu eens, met behulp van Spectrum (zie onze eerdere blogs) plotten op, bijvoorbeeld een energieleverancier, hoe ziet dit er dan uit en welke implicaties hebben bovenstaande uitspraken?
De huidige situatie is dat de energieleverancier "groen" is of dit tenminste aan het worden is. Energie komt van windmolens, zonnestralen, water, uit andere innovatieve bronnen en er komt standaard "groene stroom" uit het stopcontact. Een stukje mvo daarbij is dat men waarschijnlijk af en toe een donatie doet aan een goed doel, meedoet aan inzamelingsacties of in het uiterste geval een zonnecel/windmolen schenkt.

Van MVO naar zingevend ondernemen vergt echter wat meer. Je zult als onderneming meer moeten doen en idealen moeten formuleren. Zo zou je kunnen stellen dat een ideaal is dat alle lokale doktersposten op het platteland van Sudan 24x7 stroom moeten hebben. Lokale partijen zijn niet meer afhankelijk van dure/schaarse olie, maar wekken het zelf op met behulp van zonnecellen. Doen die het even niet, dan is er een generator die een paar uur kan leveren en daarna weer bijgeladen zal worden door de zonnecel. Bij dit alles geef je mensen uit de omringende dorpen een opleiding in het onderhoud van de geplaatste spullen.

Je zou echter ook lokaler kunnen denken. Helemaal aansluitend op de trend "Ik hou van Holland" die er nu bestaat. Waarom zou je je beperken tot de derde wereld als er in Nederland steeds meer mensen naar de voedselbank moeten en onder de armoedegrens leven. Stel als ideaal dat je als energieleverancier gaat helpen om de voedselbank te ontlasten. Dit doe je vervolgens door achterstandswijken te voorzien van een "eigen" energiecentrale in de vorm van een windmolenpark en/of zonnecellen. Ook hier laat je de bewoners zelf het onderhoud doen na het doorlopen van een training. Wellicht zitten er wel potentiële nieuwe medewerkers bij voor je bedrijf? Doordat men nu gratis energie krijgt sparen de gezinnen al snel €100,- per maand uit. Toch weer goed voor een behoorlijk gevulde winkelwagen en, niet te vergeten, ook goed voor de plek in hun hart van je bedrijf. Koppel hieraan een "factuur" die je naar de bewoners stuurt met: Uw besparing deze maand is €100,- (gebaseerd op het werkelijke verbruik) en je betrokkenheid zal nog meer landen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten