zaterdag 7 april 2012

Vind-ik-stom-knop halveert de beurswaarde van Facebook

Wat als we de hele inhoud van Facebook afdrukken en in boekvorm uitbrengen? Dat is de vraag die Sterre Lindhout zich stelt (Volkskrant, zaterdag 7 april, 2012). Dan is, volgens haar, de kans groot dat de lezer al snel geen beter commentaar invalt dan 'vind ik stom'. In de laatste alinea van deze blog zal ik laten zien hoe, logischerwijs, Facebook ten onder kan gaan door een concurrerend platform op te zetten met twee toevoegingen, waarvan de vind-ik-stom-knop er 1 van is.

Geheid dat ik niet de enige ben die op Facebook zoekt naar een 'vind-ik-stom-knop'. Want op Facebook is iedereen leuk, maken we allemaal iedere dag de leukste dingen mee, zijn we ieder weekend in een ver-weg-stad (Rome, Berlijn, en nog meer van dat soort stedentripjes). Maar zo is het leven natuurlijk niet. We hebben wel eens tegenslag, er zijn zelfs mensen die de hele dag en hun hele leven in de misere vertoeven (echt waar!), we zijn af en toe ziek en soms is een dag ronduit saai. Dat laatste is trouwens heel belangrijk, want verveling rijpt de geest. Welnu, even terug naar de essentie en het doel van onze blog. En dat is 'wat als'. Wat als? Inderdaad, 'wat als'.

Tijdens onze workshops innovatie en businessmodelling (dat doen we met onze Spectrum methode) hanteren we rode pepers. Rode pepers staan voor gedachten die je kunt ontwikkelen om innovaties (of toevoegingen) te ontdekken voor je bedrijfsmodel.
Zie hier een aantal van onze rode pepers
- Denk als easyJet!
- Stel ik ben Ali B, Jezus, of Richard Branson?
- Wat leer ik van VW, Apple en Google?
- Museum, schoolbank of gamen?
- Mijn begrafenisonderneming als een pretpark
- McDonalds, een groentewinkel en wokken
- Wat voor ziekte wens ik mijn concurrent toe
- Worstjes verkopen op de maan

Dus? Wat als ik een tweede Facebook maak? En daar twee dingen aan toevoeg, nl. een vind-ik-stom-knop en je naast, vrienden, ook 'vage kennissen', 'ex-collega's' of 'bekenden' kunt toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten