"Gewoon" goede producten leveren is geen schande!
Trends en tegentrends. We hebben er weer eentje te pakken. Het feit dat alles een beleving moet zijn en de logische tegenhanger, "gewoon doen", die nu in opkomst lijkt. Weer een duidelijk voorbeeld dat er geen trend is die zonder tegentrend komt, hoe klein ook. Neem deze, we riepen het al eerder, dan ook vooral mee als je gaat kijken naar je strategie, mogelijke toekomstscenario's of businessmodel. Wij gebruiken daar ons ordeningsprincipe, Spectrum©, voor.
Trends en tegentrends. We hebben er weer eentje te pakken. Het feit dat alles een beleving moet zijn en de logische tegenhanger, "gewoon doen", die nu in opkomst lijkt. Weer een duidelijk voorbeeld dat er geen trend is die zonder tegentrend komt, hoe klein ook. Neem deze, we riepen het al eerder, dan ook vooral mee als je gaat kijken naar je strategie, mogelijke toekomstscenario's of businessmodel. Wij gebruiken daar ons ordeningsprincipe, Spectrum©, voor.
Spectrum©, ons ordeningsprincipe
Wie kent ze niet, spreuken als: "beleef het bij....", "deze unieke experience...", "waar kopen beleven wordt...", "een beleveniswereld vol inspiratie....". Het lijkt, of moeten we zeggen leek, de laatste tijd wel een schande als je gewoon en gespeend van poespas een goed product wilde leveren. Klaverblad Verzekeringen denkt daar, getuige hun recente spotjes, anders over en ik voorspel dat er meer gaan volgen. Lang niet alle consumenten hebben behoefte aan "een beleving" als ze iets gaan kopen, ze hebben allang besloten wat ze willen hebben of willen gewoon even snel een stukje brie en wat roquefort halen. Daar hoeft dan echt voor hen geen "magasin" (dat is Frans voor winkel) bij dat aandoet als een Frans plattelandswinkeltje inclusief een verkoper die eruit ziet alsof hij uit een film van Louis de Funès is komen lopen, "bonjour" zegt als je binnenkomt en je een glas rode Bourgogne in je handen drukt om samen met hem de laatste kaasrecepten door te nemen.
Een goed voorbeeld, al jaren trouwens, van gewoon goed zonder franje is de Baby-Dump. Het begint al bij de naam, niet echt een "beleving" toch? Hun locaties zijn ook niet bepaald "A1" en de winkels zelf zijn schoon en netjes, maar dat is het dan ook wel. Waar zit hun succes dan in? Simpel: goede spullen (ook van A-merken) tegen de laagste prijs en met een bijbehorende (goede) service. Een bewuste keuze die bij hun opstart gemaakt is en waar men aan vast blijft houden. Dit pas overigens naadloos bij de rode peper: "Denk als easyJet!" die Ruud in een van zijn eerdere blogs aanhaalde.
Terwijl ik bovenstaande schreef bedacht ik me ook dat het niet bij alle bedrijven noodzakelijk is om je businessmodel continu om te gooien, een jaarlijkse screening of herijking is vaak voldoende - maar daarom niet minder waardevol!
Als dit concept zelfs lukt bij aankopen waar meer emotie (aankopen voor je baby, maar ook voor je uitvaart) en geld bij komt kijken dan een stukje Franse kaas, dan lijkt mij de weg zeer zeker vrij voor verkopers van eenvoudigere producten om eens lekker veel gewone, fratsloze formules te verzinnen waar juist de kwaliteit wel hoog is.
Terwijl ik bovenstaande schreef bedacht ik me ook dat het niet bij alle bedrijven noodzakelijk is om je businessmodel continu om te gooien, een jaarlijkse screening of herijking is vaak voldoende - maar daarom niet minder waardevol!
Als dit concept zelfs lukt bij aankopen waar meer emotie (aankopen voor je baby, maar ook voor je uitvaart) en geld bij komt kijken dan een stukje Franse kaas, dan lijkt mij de weg zeer zeker vrij voor verkopers van eenvoudigere producten om eens lekker veel gewone, fratsloze formules te verzinnen waar juist de kwaliteit wel hoog is.
Het devies, om je klanten niet te verwarren, is overigens wel: "Practice what you preach". C1000 roept/riep altijd: "geen fratsen, dat scheelt" om vervolgens wel met een verzamelactie rondom profvoetballers te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten