woensdag 11 april 2012

Flexplek funest voor creativiteit

"Vaste plekken light" leiden tot inspiratieloze medewerkers, creativiteit daalt.

Als je kijkt naar werkomgevingen bij reclamebureaus, ateliers, creatieve bedrijven en "innovators" dan zie je dat daar veel wordt gedaan om de creativiteit in de hand te werken. Hun ideeën vormen immers hun inkomsten. Dit zijn, niet toevallig, bijna altijd vaste werkplekken. Het "traditionele" bedrijfsleven heeft creativiteit echter zelden in het oog. Zeker als het om het "nieuwe werken" gaat staan kostenbesparing, flexibiliteit en reistijdreductie wel op de agenda, maar de (creatrieve) ontplooiing van de medewerker niet. Het missen van 1 creatief idee of 1 innovatie kan echter veel meer 
kosten dan de kostenbesparing die het "nieuwe werken" op zou moeten opleveren.  

De titel en subtitel van deze blog zouden zomaar eens de conclusie van een onderzoek kunnen zijn. Of de stelling daadwerkelijk in bredere zin klopt weet ik niet, maar ik heb de ervaring persoonlijk wel.
Het onderdeel van het "nieuwe" werken waar ik op doel is, zoals de titel al aangeeft, de flexplek.

De flexplek zoals velen deze ervaren:
- Je komt binnen en zet je spullen op het bureau waar je eigenlijk 90% van alle werkdagen zit ("jouw plek")
- Iedereen weet je op "jouw plek" te vinden
- Als je binnenkomt en er zit iemand op "jouw plek" dan ben je, afhankelijk van je persoonlijkheid, tussen de 0,0001s of halve dag verbaasd/geïrriteerd
- Je checkt of het "jouw" stoel nog wel is die er bij het bureau staat
- Als er iemand van een andere afdeling op "jullie verdieping" gaat zitten kijkt men hem/haar met argesogen aan
- 's Avonds moét die tafel weer leeg



Kortom: de meesten van ons gebruiken de flexplek als vaste plek. De reden daarvoor lijkt mij simpel: de mens is een gewoontedier. Waar alles om ons heen in sneltreintempo veranderd zoeken we juist een stabiele factor. Op het werk is dat de werkplek. Flexplekken worden dus als "vaste plekken light"-gebruikt. Pogingen om flexgebruik te stimuleren lopen eigenlijk altijd op niets uit of mensen gaan geforceerd van plek switchen. Beide onwenselijk.

Ik stel voor om het "nieuwe werken" te handhaven als het om flexibele werktijden, reistijdreductie, "bring your own device", etc. gaat. De flexplek schaffen we echter per direct af en ruilen we in voor een eigen werkplek met een stoel in je gewenste kleur en van het gewenste materiaal, ruimte voor je spullen (welcome back rollerboy), plek voor foto's, pennenbak, "Loesje", post-its met herinneringen, tekeningen van it-landschappen, een haak om een poster, schilderij of whiteboard te hangen, een boekenplank voor je vakliteratuur, etc., etc. Zolang je spullen anderen niet kwetsen en jij je er prettiger bij voelt: vooral doen! Je zult zien dat mensen, juist doordat hun werkomgeving dichter bij ze staat, veel vrijer durven denken en daarmee ook creatiever worden. Het hoeft daarbij trouwens geen puinhoop te worden, een paar simpele richtlijnen doen wonderen.

Managers van Nederland: weg met de flexplek!

Niet alleen de werkomgeving moet aanzetten tot creativiteit: omdat wij onze klanten willen challengen tijdens workshops maken wij structureel gebruik van prikkelende zaken. Een saai vergaderhok kan makkelijk tot een creatieve omgeving verworden en leuke, innovatieve of verrassende voorbeelden zijn daarbij mede onmisbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten