maandag 30 december 2013

Intranet? Een blok aan m'n been.

Nou, vooruit dan maar. Nu echt de laatste post van het jaar. Een gedachte over intranet, je weet wel, het interne internet van organisaties, omdat ik, zakelijk, op dit moment een document lees over het aanbrengen van de juiste toeters en bellen voor een intranet bij een niet nader te noemen klant. Om inspiratie op te doen sla ik er dan een boek op na of speur op internet. En dan schrik ik wel een beetje van teksten op internet als 'Intranet? Ik zou het prima kunnen missen' of 'Als eerste moet intranet worden afgeschaft'.
Prima artikelen, met goede tips, maar allemaal verkeerde tips. Oei, wat durf ik nu te zeggen?

Ga maar eens bij jezelf na waarom je op een doordeweekse werkdag het intranet zou moeten bezoeken .....? Als alles wat daar staat ook al in de mail wordt aangeboden, bij de koffie-automaat ter sprake komt, op posters aan de wand na te lezen is, via aparte weblinks al te bereiken is of als document op een afdelingsschijf staat. Dus? Precies! Er is geen enkele dwingende reden om eens rond te kijken op het intranet. Met andere woorden; stop met investeren in (onderdelen van) een intranet als die informatie ook op een andere manier kan worden vergaard. Anders is er geen enkele urgentie om het intranet te bezoeken.

En om het allemaal leuk te maken volgen hier nog wat schokkende tips, radicaal van aard, en daarom leuk om eens uit te proberen:
1. Doe de mail de deur uit.
2. Mededelingen van de directie alleen nog op intranet (overigens ook 1 van de tips uit de genoemde artikelen).
3. Iedere dag een quiz met mooie prijzen. Als jij het juiste antwoord weet win je een iPad.
4. De interne helpdesk sluiten en alleen een loket met chatvenster op de homepage.
5. Gamen met de hele afdeling. Het magazijn tegen de directie.


Ik zal dit artikel op het intranet publiceren. Of gewoon op Linkedin en twitter? Een fotootje erbij met snapchat? Of wat moet ik doen om deze boodschap de wereld in te slingeren? Weet je wat, ik vertel het gewoon bij de koffie-automaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten