woensdag 4 december 2013

Goed nieuws, u wordt ontslagen!

Onderdeel van strategievorming is de marketing en communicatie van organisaties. Je kunt immers iets moois bedenken en maken, maar als niemand er weet van heeft dan is het snel afgelopen met de onderneming. Oftewel, de boodschap is belangrijk. Maar ..... communiceer dan wel eerlijk. Anders is hoongelach de beloning. En levert het schade op.
Dus niet 'wij verkopen de beste frikandellen met 100% vleesgarantie' en dan in de praktijk een meelstaaf in het vet gooien. Want dan verkoop je nooit meer een frikandel.


Daarom trok onderstaand bericht mijn aandacht. De koptekst suggereert een blijde boodschap. Hiep hiep hoera Achmea stelt de klant voorop. Hulde, de tranen schieten me in de ogen. Een bedrijf dat mij knuffelt, van dienst is en me het leven nog gemakkelijker maakt. Even een paar zinnen doorlezen en dan komt de aap uit de mouw. Ze gaan mensen ontslaan.
De les? Wees eerlijk over je boodschap. Eerlijk duurt het langst en dat is waar het om draait bij bedrijfsvoering.

2 opmerkingen:

  1. Dit is de 'moderne' westerse externe communicatie zoals bedrijven die tegenwoordig min of meer standaard gebruiken. Breng slecht nieuws, maar probeer het toch zo'n wending te geven dat het bedrijf er vooral positief uitkomt.

    Zoals een bedrijf in Maastricht dat alle mogelijke manieren aan het zoeken was om maar ergens kosten te sparen. Dus besloot men om de parkeerplaatsen -die men huurde van een parkeerplaat-exploitant onder het gebouw- niet meer te betalen voor haar medewerkers.

    Trots presenteerde en profileerde het bedrijf zich met koppen als 'Maastricht Bereikbaar, wij doen mee' en 'door het openbaar vervoer te stimuleren dragen wij bij aan een beter milieu en minder files'.... het is de toon die de muziek maakt.

    Gelukkig trappen hier steeds minder mensen in en leven er nog mensen met een eigen mening en die niet alleen de kopteksten lezen. Essentie was dat het bedrijf tientallen duizenden euro's per kwartaal kon sparen, maar dat ze niet verder keken dan hun eigen gebouw... want de wijken worden -tot dagelijkse frustratie van de wijkbewoners- van 07:00-18:00u volledig klem geparkeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi artikel Ruud. Als als we het artikel van Achmea nog eens grondig lezen dan zijn de klanten het ook nog eens zelf schuld dat zij "genoodzaakt" zijn 4000 medewerkers te ontslaan. Er staat nl: "Met de aanpassingen wordt ingespeeld op de aanhoudend en snel veranderende wensen van onze klanten." Om vervolgens te schrijven dat deze veranderingen leiden tot onstlag van 4000 mensen. Hiermee zeg je dus eigenlijk: "Jullie, beste klanten, hebben andere wensen en daarom moeten wij mensen ontslaan"......Beste Avero: dit is de omgekeerde wereld! Volgens mij willen jullie nog meer winst! En is dat de enige echte drijfveer van deze maatregel!

    BeantwoordenVerwijderen