vrijdag 21 juni 2013

Heeft uw organisatie al een plein?

Last van pleinvrees? Niet leuk en niet handig. Je komt niet meer buiten en dan wordt het, ondanks facebook en aanverwante hulpmiddelen, moeilijk om aandacht te trekken en een verandering in gang te zetten. Want dat is waar wij over bloggen, over verandering en vernieuwing. En pleinen zijn daarbij het ideale hulpmiddel.
Zo veranderde de aanblik van Parijs tijdens het Tweede Keizerrijk om opstanden beter te kunnen onderdrukken. Napoleon III was bang dat de nauwe straatjes het onmogelijk maakte om een een opstand te onderdrukken. Sloopte de helft van de stad en transformeerde Parijs. Het Plein van de Hemelse vrede, het Tharirplein in Caïro, Occupy, het Taksimplein in het centrum van Istanboel. Allemaal voorbeelden van de functie van een ruimte als startpunt voor verandering. Soms in de kiem gesmoord, maar nog latent aanwezig, regelmatig het begin van een daadwerkelijke verandering.
Gelijktijdig, wellicht, de voorbode van een andere werking van het stemrecht en manier van uiten van meningen. Door de een gezien als waardevolle input voor verandering van beleid. Door de andere als een bedreiging, maar, waar vroeg of laat de geest uit de fles zal komen.

Heeft u al een plein? Of wordt ieder jaar een zoethoudertje in de vorm van een medewerkerstevredenheid-meting rond gestuurd? Strategiewerkt pleit er voor om bij iedere organisatie een plein te creëren waar de dialoog kan plaats vinden en de kracht van de medewerkers kan worden gebruikt om veranderingen te faciliteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten