zaterdag 10 maart 2012

Hoe Google en Apple de automobielindustrie hebben veranderd.

Deze week verscheen er een persbericht van BMW en Vodafone waarin werd aangekondigd dat Vodafone sim-kaarten gaat leveren aan BMW. Zo is èèn van de toepassingen dat in geval het voertuig verongelukt de ambulance wordt gebeld. Maar iedereen kan nog wel een stuk of meer toepassingen verzinnen. Zo kan motorinformatie worden doorgegeven en kan op afstand een motormanagement worden aangestuurd om eventuele defecten op te sporen en te herstellen. Dit kan verder worden geperfectioneerd door gegevens over een defect, waarbij een werkplaatsreparatie dient plaats te vinden, kan worden doorgegeven aan een dichtsbijzijnde dealer die de onderdelen op voorraad heeft en kan direct een werkorder worden ingepland.
Het navigatiesysteem van de auto leidt dan de bestuurder naar de betreffende dealer.

Tot zover is er nog niks aan de hand voor BMW. Wie wilt immers niet zo'n auto? Iedereen toch?
En wat te denken van de ontwikkeling waarmee Volvo druk bezig is; zelfremmende auto's. Geweldig, minder ongelukken, een veilige afstand van elkaar op de snelweg en als iedere auto met dit soort systemen is uitgerust kan de technologie ons helpen om gelijkmatiger met z'n allen over de snelweg te rijden. Dit zal voor Volvo betekenen dat ze, heel waarschijnlijk, meer auto's kunnen verkopen. Of wellicht verdienen aan patenten die rusten op deze techniek.

U heeft nog steeds niet de link gelegd naar Google en Apple? Luister en huiver hoe deze twee bedrijven ervoor hebben gezorgd dat in de tweede helft van deze eeuw de automobiel-industrie totaal is getransformeerd naar een openbaar vervoersysteem waarbij 'n auto geleend wordt als ware het een boek uit de bibliotheek of in Apple's termen 'je het recht op het luisteren van een liedje uit de iTunes store hebt gekocht'.

Door het gebruik van Googlediensten als mail, docs en webbased apps en de populariteit van iCloud van Apple zijn consumenten steeds minder belang gaan hechten aan het bezit van zaken. Waarom een CD kopen als je deze ook vanaf de cloud kunt luisteren? Niet het bezit telt, maar de toegang tot iets telt. Zo zijn CD's, liedjes, geen producten meer, maar is de toegang tot muziek een dienst geworden.
Apple en Google produceren wel nog apparaten en ontwerpen diensten die het mogelijk maken om toegang tot een dienst te krijgen. Zij hebben een kritische massa tot stand weten te brengen met een groep consumenten die de toegang tot 'iets' belangrijk vinden en niet alleen hechten aan fysiek bezit.

Deze zelfde tendens is ook merkbaar in de boekenwereld. Waarom nog fysiek een boek aanschaffen?
En in de toekomst zal dit ook opgaan voor de energiebehoefte van huishoudens. Vroeger had je een kolenhok, met fysieke toegang tot je eigen brandstof, later werd dit aardgas dat van buiten af werd aangevoerd. Steeds meer gaan huishoudens echter zelf energie produceren met windmolens, zonnencollectoren en aardpompen en hebben ze geen fysieke brandstof meer nodig maar toegang tot andere energieproducenten (andere huishouden) die op andere momenten aan het energienet energie leveren.

Een andere stap in deze context is het afschaffen van de auto, waarbij het fysieke bezit van de auto niet meer centraal staat maar de toegang tot een mobiliteitsdienst voorop staat. In de nabije toekomst hebben slechts beperkte groepen mensen fysiek een auto in hun bezit. Op wijkniveau, in de buurt van treinstations en winkelcentra staan 'vervoer-apparaten' die je met je mobiele telefoon reserveert, opent, start en achterlaat op kleine verzamelplekken in wijken. Daar worden ze middels inductieplaten opgeladen, door onderhoudsbedrijven gerepareerd, schoon gemaakt en af en toe voorzien van algenbrandstof.
De afrekening van het gebruik wordt door een mobiele internetconnectie (dankzij de SIM kaart) verzonden naar de intermediair. En op je afrekening van het energiebedrijf, telefoon-bedrijf, Ziggo of een nieuw soort van bedrijf, zie je het gebruik van het vervoerapparaat terug.


Weg met je eigen auto, van bezit naar toegang tot. Dat is wat er gaat gebeuren. Vervoer als een abonnement en dienst. En nu maar voor BMW en Volvo hopen dat de pool van zogenaamde vervoer-apparaten door hen is geleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten