woensdag 28 maart 2012

Er groeien Apples in ieder huis


Het blijft mij fascineren hoe een lelijk eendje als Apple in de jaren '90 door energieke creativiteit en innovatie een ongelooflijke 'turn-around' wist te maken. Tijdens mijn verhuizing vond ik in een doos een stapel van oude bladen die ik had bewaard. Dit prikkelde mij om in enkele alinea's te verwoorden wat Apple eigenlijk voor geweldig bedrijf is.

In 1996 begon ik mij voor het eerst in de producten van Apple te interesseren. Het was op een vlucht naar Miami dat ik het blad Business Week kreeg aangeboden van een stewardess (bij gebrek aan betere literatuur). Op de cover stond : 'The Fall Of An American Icon' met daarbij het gekleurde oude logo van Apple. Een aandeel kostte toen om en nabij US$ 6.- (tegen 614 dollar gisteren).

Pas twee jaar daarna kocht ik mijn eerste ronde blauwkleurige iMac. Het was een geweldig apparaat om eenvoudig je applicaties met internet te verbinden. Maar er was nog zeer weinig 'compatibility' met de PC. Met het oog op deze schitterende proloog (en pijn in mijn hart dat ik destijds geen aandelen heb gekocht....) wil ik een bruggetje maken naar een onlangs door CNBC gepubliceerde survey over de populatie van Apple-producten in Amerikaanse huishoudens.

Bijna de helft van deze huishoudens -dat zijn er meer dan 55 miljoen- hebben namelijk minimaal één iPhone, iPad, iPod of iMac in hun bezit. Daarbij komt nog eens dat één op de tien huishoudens het voornemen heeft om een Apple-product te kopen op korte termijn.

Volgens het onderzoek is de typische Apple-klant een mannelijk, goed geschoold, jong en redelijk goed verdienend individu. Apple heeft een geweldig bedrijfsplan om deze enorme groei te realiseren en speelt goed in op de huidige trend door zich te profileren als een jong, dynamisch en vooral onafhankelijk bedrijf. Dat laatste blijkt ook wel, want de markt-capitalisatie -het aantal uitstaande aandelen maal de huidige koers- van Apple is maar liefst US$ 572 miljard (!). Hierbij is Apple het rijkste bedrijf ter wereld met de meeste cash en free cash flow op de balans.

De vraag is hoe lang het bedrijf uit Cupertino deze ongelooflijke groei kan volhouden. Feit is dat ieder bedrijf -ook Apple- uiteindelijk in groei zal afzwakken en zijn voordeel ten opzichte van haar concurrenten zal moeten blijven beschermen. Ik ben ervan overtuigd dat Apple, naast bijvoorbeeld Google en Microsoft voor langere tijd grote marktleiders zullen blijven die ons leven voor een groot deel zullen blijven beïnvloeden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten