woensdag 28 maart 2012

Het Boek Der Algemeene Ontwickeling

Als kind was ik al geobsedeerd door boeken. Zelfs in dit digitaal tijdperk staat er in mijn woonkamer dan ook een ferme antieke boekenkast met daarin een enorme verzameling aan (vooral non-fictie) boeken. Boeken zijn brandstof voor de hersenen die mijn eigen denkwijze en ideeƫn prikkelen.

Een van de meest opvallende boeken uit mijn collectie is wel het jaarlijks uitgegeven "Guide to Essential Knowledge - a Desk Reference for the Curious Mind" van de New York Times.


Het meer dan 1300 pagina tellende werk is een cumulatie van de meest uiteenlopende artikelen voor iedereen die zijn algemene kennis en ontwikkeling wil bijspijkeren. Dit intelligente naslagwerk mag echt niet in je collectie ontbreken, want of je nu iets wilt weten over de paringskreet van de zoetwatermossel of het replica-recept van cola... het staat erin. Nou ja, of woorden van gelijke strekking dan.

Als ik soms -niet nader met naam te noemen- tv-programma's zie op onze populaire commerciƫle zenders, zou ik wel een stichting willen oprichten die dit soort boeken gratis zou kunnen gaan schenken aan de lui die in dit soort programma's te zien zijn.

Maar alle gekheid op een stokje, dit boek is echt een aanrader voor iedereen die de papieren versie van Wikipedia op zijn gammele Ikea-bureautje wil. Alvast een aantal rubrieken om de aankoop te stimuleren : Fine Arts (oa. fotografie en literatuur), Performing Arts (muziek, film, dans), Science & Technology (van biologie tot astronomie), Social Science (geografie, wetgeving, mythologie), Economics & Business (finance, administratie), Sport, Reference Library.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten