dinsdag 11 december 2012

Een cadeaubon die milieuvriendelijk is, opvalt en je identiteit versterkt.

En nog een lijstje van Porter in toegepaste vorm als bonus!

Gisteravond kregen we van een stel vrienden een aantal cadeaubonnen van "De Lappemanj" in Heerlen. Een leuk, klein winkeltje met een keur aan houten speelgoed.

De cadeaubonnen an sich zijn al de moeite waard. Waarom? Het zijn houten "kaartjes" waar de naam, gegevens van de winkel en een bedrag op staat. Verder niets. Geen uiterlijke datum, geen naam van de ontvanger of andere zaken die we normaliter gewend zijn op cadeaubonnen.

Erg slim wat mij betreft, want ze zijn dus "oneindig" recyclebaar (milieuvriendelijk), ze vallen op door hun materiaal en ze dragen bij aan de identiteit van de zaak door van hout te zijn en ze daarmee dezelfde uitstraling te hebben als de winkel. Buiten dat is het niet aangeven van een uiterlijke datum op een cadeaubon voor mij ook een stukje klantvriendelijkheid.

Zo zie je maar dat het versterken van je identiteit vaak in hele kleine dingen kan zitten die in dit geval ook nog eens bijdragen aan MVO én klantvriendelijk zijn.

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk slechts een klein deeltje van een organisatie.
Omdat we de 5 krachten van Porter op alle organisaties kunnen loslaten zal ik dat bij dezen ook doen voor een "simpel" winkeltje in houten speelgoed.


1. De macht van leveranciers - er zijn vele fabrikanten en leveranciers voor houten speelgoed. De macht van de leveranciers is dus gering en niet bedreigend.
2. De macht van afnemers - er is een grote groep (potentiële) afnemers, namelijk iedereen die in de markt is voor speelgoed. De emotionele band (wie heeft er vroeger niet met houten speelgoed gespeeld?) en de indruk van kwaliteit (robuust materiaal, duurzaam) maakt dat de prijzen niet erg onder druk staan. Klanten zijn bereid te betalen.
3. De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn - de speelgoedmarkt is erg groot. Er zijn leg(i)o alternatieven te verzinnen voor houten speelgoed. Loop maar eens een willekeurige speelgoedwinkel binnen. Alle speelgoed zou per definitie een substituut kunnen zijn, maar ook tablets (al dan niet speciaal voor kinderen) zijn dat.
4. De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt - Nieuwe toetreders in de zin van traditionele winkels met houten speelgoed zijn niet in hele grote getale aanwezig of in opkomst. Bovendien heeft "De Lappemanj" grote bekendheid en een goede reputatie. Wel komen er steeds meer webshops waarbij de consument vanuit de luie stoel kan bestellen. Dit is een gevaar, maar hier kan op ingespeeld worden door het gevoel van houten speelgoed te benadrukken en de winkel nog meer als beleving neer te zetten. Een eigen webshop is ook een optie, al druist dit wellicht in tegen het bedrijfs-dna. Er is nu namelijk "niet eens" een website. .
5. De interne concurrentie van spelers op de markt - In de markt waarin "De Lappemanj" actief is, is van een hevige interne concurrentie geen sprake. Men heeft allemaal een vaste klantenkring. De strijd om nieuwe klanten is behoorlijk vriendelijk en past daarmee bij de uitstraling van de geleverde goederen. Verwacht in deze markt geen harde marketingacties of "concurrentievermorzelende" tactieken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten