vrijdag 25 juli 2014

Customer Succes Coach

Beroepen komen en beroepen gaan. Ridders bestaan alleen nog maar in sprookjes en cowboys schieten niet meer de hele dag. Beroepen van de toekomst? Digital currency handelaar, Crowd sourcing manager, Bigdata miner, Ruimte stewardess of CO2 accountant. Zomaar een aantal beroepen die door de Kaplan business school (Australie) worden opgesomd. En natuurlijk nog een handvol tips, zoals daar zijn: stop niet met leren, wees creatief en plan je eigen loopbaan. En daarom heb ik vandaag besloten om mezelf Customer Succes Coach te noemen, zo .... het hoge woord is eruit. Beng, nu weet iedereen het en kan ik stug doortimmeren aan mijn vaardigheden. Vaardigheden die passen bij de Customer Succes Coach. Niet geheel nieuw, overigens, google maar eens op Customer Succes Manager.

Want wat doet een Customer Succes Coach de hele dag? Nou, heel simpel. Hij doet hetzelfde als Louis. Hij bestudeert de omgeving (de tegenstander), gaat in dialoog met zijn collega's, zijn team (Patrick en Danny), zijn medewerkers (Arjen, Wesley en Ron) en stelt vragen. Met de antwoorden construeert hij een nieuwe werkelijkheid (1-5-3-2) en zorgt zo dat de organisatie weet waar ze aan toe is en succesvol blijft of wordt. Zijn eigen succes is onbelangrijk, de Customer Succes Coach geniet van het succes van anderen.
De Customer Succes Coach, ik dus, zorg dat mijn klanten de juiste initiatieven ontplooien. In de context van mijn werkomgeving, business & ICT, zorg ik dat de ingrediƫnten van het business model op elkaar worden afgestemd en de juiste ICT-onderdelen daar aan bijdragen. In het werkveld wordt daar het begrip Business-ICT alignment voor gebruikt. Ik zoek met de stakeholders naar de juiste vragen, probeer met een team te zoeken naar het (veronderstelde) probleem en zorg daarna, als een coachende projectleider dat we met zn allen de juiste reis maken die ons bij het beoogde doel brengt en de gewenste baten realiseert.
Door ingrediƫnten zoals de kernstrategie, waardenetwerken, strategische bronnen, fitheid, uniciteit en de configuratie van activiteiten in balans aan elkaar te smeden, projectmatig, met inzet van de juiste specialisten ontstaat het succes. Ziedaar het beroep van de Customer Succes Coach.
(Bron: Houtgraaf, Bekkers, Business modellen, focus en samenhang in organisaties)

Nu snel naar de copy-shop om mijn visitekaartje te ontwerpen en met trots mijn nieuwe beroep uitdragen. Daarna weer verder met de oefenstof van het boek Visuele Meetings en nog even oefenen met de scrum aanpak. Zodat ik maandag weer kan bijdragen aan het succes van anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten