woensdag 23 juli 2014

42, twijfel, reflectie en toegevoegde waarde

De jaarwisseling is vaak een mooi moment om eens terug te kijken en te reflecteren. Maar niet houdt ons, en mij dus ook, tegen om op iedere willekeurige dag een blik in de werk-spiegel te werpen en na te denken over de toegevoegde waarde die je levert aan klanten. Zo ook overkwam mij vanmorgen de vraag of ik het ultieme antwoord had op alle vragen. Bedankt, Rick Reubsaet, voor de inspiratie voor deze blog. Het antwoord daarop is nl. '42', een concept uit het boek The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Kijk maar eens op wikipedia.
Voeg daar mijn leeservaring van Thinking in New Boxes aan toe, waarin wordt gesteld dat het zaaien van twijfel en het zoeken naar het stellen van de juiste vragen belangrijk is, en het antwoord op mijn toegevoegde waarde is compleet.



Want in mijn rollen als strategieconsultant, business consultant, business analist, projectleider of ...... rol xyz is de rode draad iedere keer 'stel ik de juiste vraag, verbind ik de correcte initiatieven, weten we wat we willen, kunnen we de bijdrage van de oplossing duidelijk maken en investeren we in de juiste zaken?'. En zo stuitte ik, als fervent fan van de site modernanalyst.com, op een trend- en opinie-artikel waardoor ik antwoord kreeg op mijn eigen vragen. In het artikel, met de business analysis trends van 2014, passeerden een aantal stellingen die mij een eureka en caramba moment bezorgden. Maar bovenal nog eens inspiratie boden om mijn toegevoegde waarde helder te kunnen formuleren (schouderklopje aan mezelf, tja, mag eigenlijk niet, maar ik doe het toch).
ESI International zette de trends op een rijtje in een top 10 en hier een aantal citaten uit de genoemde trends.

[...] systems analysts need to develop better soft skills to be effective in eliciting requirements, and BAs need to develop better technical competencies in order to be a successful “liaison” between business and IT.
[...] Having an Agile skill set means being effective and efficient in getting the “right” requirements in quantity, quality, and representation. More BAs are embracing “Agile” as a different and often better approach to managing a project as well as analyzing, gathering, validating, and communicating requirements
[...] BAs need to gather requirements and put them into production.
[...] BAs are able to provide context to the project and because they become more vested and “take the journey” as core members of the project team
[...] Projects will benefit from more continuity and from more opportunities to influence, persuade, and lead stakeholders from the very beginning.

Reflectie, twijfel en toegevoegde waarde? Ik kan in ieder geval weer prima vooruit om mijn klanten te helpen om gericht te investeren en hun unieke positie te versterken. Voor de resterende maanden van het jaar weet ik waar ik mijn vaardigheden weer eens verder kan en moet aanscherpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten