dinsdag 1 juli 2014

Tegeltjes-wijsheden

Data, informatie, kennis en wijsheid. En in die laatste categorie vallen de tegeltjeswijsheden waarmee, vroeger het toilet, en tegenwoordig Facebook mee is behangen. Tegeltjeswijsheden, vroeger moest je er voor betalen. Nu worden ze massaal gedeeld. En dat is het mooie van het worldwideweb, de gratis wijsheden die je overal vandaan kunt plukken. Zelf leren, zelf ontdekken, informatie verheffen tot kennis, kennis toepassen en wijsheden creëren. Want daar draait het om in de 21e eeuw.
Daarom deelt strategiewerkt, ik, vandaag wijsheden van auteurs die aan 't woord komen in het magazine van Managementboek.nl.
Zomaar gratis, omdat ik dan zelf weer actief informatie verwerk, de krantenbak weer wat leger raakt (5 ongelezen exemplaren) en u weer wat wijzer wordt. Als u meer wilt weten over de denkbeelden van de diverse auteurs, google ze en lees eens een boek van de een of de ander. Daar gaan we ......


November 2013 (ja, ja, ik weet het, ik lig n beetje achter)
* Martijn Aslander over de netwerk- en informatiesamenleving "Als niets meer mag, gaan mensen er omheen werken. Op een of andere manier snappen organisaties en overheden niet dat zelforganisatie gemakkelijker en goedkoper is dan ooit, mede dankzij social media. De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk."
* Jeroen Kemperman over merkpositionering "Een briljant businessmodel begin met de juiste visie, of zoals Bruce Springsteen dichtte You can't start a fire without a spark."
* Malcolm Gladwell over de verborgen regels van succes: "Dat iemand een underdog is, kan hem of haar veranderen op manieren die we vaak niet op waarde schatten".
* Chris Argyris, hoogleraar organisatiepsychologie, over de lerende organisatie: "De kunst van het management is in toenemende mate het managen van kennis. Dat betekent dat we niet zozeer mensen managen als wel de informatie waar ze over beschikken".
* Frank Wouters, markteteer, over de essentie van marketing: "Het idee dat de klant een soort orakel is met een mening die gepeild kan worden, stoelt op een verkeerd mensbeeld"


December 2013 (aan de kaft te zien, heb ik deze liggend in bad gelezen)
* Paul Postma, neuromarketeer, over wat we denken te doen: "Er wordt zoveel data verzameld dat iedereen zijn eigen gelijk eruit kan halen, het brein ziet nu eenmaal graag de verbanden die er helemaal niet zijn".
* Henk Volberda, hoogleraar strategisch management, over innovatie en business modellen: "En feitelijk deed Johannes Gutenberg al aan businessmodelinnovatie toen hij in de vijftiende eeuw toepassingen zocht voor zijn mechanische drukmachine".
* Dan Heath, over slechte beslissingen van managers: "Het bewijs staarde hem van alle kanten aan, maar toch vond hij een manier om zijn foutieve hypothese te ondersteunen; de confirmation bias".

Maart 2014 (ik ben al in t halen)
* Rene Savelberg, serieondernemer en voormalig topman van McDonalds Nederland, over groei van organisaties: "Continuïteit bieden is geen energiebron, dat is een veiligheidsgevoel waarmee je in een comfortzone terecht komt. En dat is niet waar je als organisatie op zoek naar bent".

Mei 2014 (was er zo weinig te melden in maart dat ik maar 1 citaat de moeite waard vond?)
* Jan Eppink, hoogleraar strategisch management, over wat en waarom je iets moet doen: "Hoezo strategie riepen de mannen van de waterschappen? We hebben toch geen concurrenten? O ja? En grote bedrijven dan, die van de wet hun eigen afvalwater mogen zuiveren? O ja, daar heeft u gelijk in ....".
* Nico de Jong, boekbespreking over het boek Een goede manager zaait verwarring: "[..] hebben we behoefte aan een zekere mate van beteugelde chaos, omdat die goed is voor gestructureerde serendipiteit: een toestand waarin nieuwe creatieve ideeën vanuit het niets lijken te ontstaan".
* Erwin Wijman, freelance journalist en marketingexpert, over David en Goliath: "de geijkte gedragsregel voor challengers [..] dans als Mohammed Ali in de boksring om je tegenstander heen en prik hem met je vuisten als een bij [...] noem je tegenstander bij naam [...]".
* Martijn Leijten, bestuurskundige TU Delft, in een reeks artikelen over patronen en wetmatigheden van managementboeken: "Je komt vaak dichter bij de waarheid door vast te stellen of er ook ontkrachtende verklaringen zijn".
* Rob Fijlstra, consultant, over het opschudden van bestuurlijk Nederland: "Alsof vergaderen geen werk is. Het tekent mijns inziens de vrijblijvendheid waarmee veel mensen een vergadering ingaan".

Juni 2014 (eindelijk, ik lig weer op schema)
* Daniel Ofman, mede-oprichter van Kern Konsult, over spirituele waarden in een door technocraten gedomineerde managementcultuur: "Ontwikkel een interne observator voor jezelf, zodat je constant in de gaten hebt door welke lens je naar de wereld kijkt"
* George Maas, consultant, over facility management 2.0: "Samenwerken in plaats van uitknijpen [..] Je kunt voor Ryan Air alleen een vliegtuig schoonmaken of je zegt dat je zorgt dat een toestel in 25 minuten weer weg kan, schoongemaakt, met nieuwe folders en alle catering aan boord"

En als uitsmijter, bovenstaand, een knipsel- en scheurimpressie van leesvoer. Printen, op een tegeltje plakken en aan de wand van het toilet hangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten