maandag 25 juni 2012

De 10 geboden voor innovatief ondernemen

Vorige week woensdag bezochten wij een bijeenkomst van het Innovatiehuis MKB Parkstad in het Continium te Kerkrade. Hier spraken succesvolle ondernemers uit uiteenlopende sectoren over hun bedrijf en de wijze waarop zij innoveren. Deze bijeenkomst vormde een trigger om de 10 geboden die wij "prediken" bij onze klanten nog eens op een rijtje te zetten.

Voordat we deze geboden benoemen geven we echter eerst de definitie weer van innovatie, dan weet je namelijk zeker dat je het allemaal over hetzelfde hebt.

"Innovatie of vernieuwing heeft betrekking op nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Innovatie kan plaatsvinden binnen organisaties maar ook binnen bredere - sociale - verbanden. Het proces van innoveren (innovatieproces) omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing (van producten, diensten, productieprocessen, etc.)."

De 10 geboden voor innovatief ondernemen zijn volgens ons:

1. Kies een methode voor innoveren.
2. Richt innoveren in als een proces.
3. Luister naar je medewerkers, betrek ze bij het innovatieproces. Voorkom een scheiding tussen denken en doen.
4. Samenwerken, niet om het samenwerken, maar om je missie te ondersteunen
5. Kijk naar voorbeelden in andere sectoren.
6. Innoveren is geen revolutie, maar evolutie.
7. Maak keuzes, gebaseerd op feiten.
8. Ga uit van je eigen kracht en kijk niet teveel naar je concurrenten
9. Probeer innovaties uit bij kleine groepen klanten, alvorens je grote investeringen doet om de innovatie breed toepasbaar te maken.
10. Vorm een innovatie om tot een actieplan en voer dit uit als ware het een project. Stel daarbij een projectleider aan die iedereen bij de les houdt.

 
The Business Model Canvas; één van de "tools" die we gebruiken bij onze klanten. 
 
Als je deze geboden toepast is de basishygiëne om succesvol te zijn en te blijven in ieder geval op orde. Wij helpen onze klanten graag en regelmatig bij het inrichten van hun organisatie naar deze 10 geboden en, dat is wellicht nog wel het belangrijkste, houden ook de vinger aan de pols door 1 keer per kwartaal de klant weer te bezoeken en te kijken hoe zijn organisatie ervoor staat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten