donderdag 7 juni 2012

Een nieuwe seizoensmarkt: de sportzomer

En nee, ik ga het nu niet hebben over geluksvogels, voetbalplaatjes, voorspelsjaals, brulshirts, tourgekte, London2012 of Wimbledon.

Zelf heb ik, als actief en passief sportliefhebber, totaal geen problemen met het meer dan rijke sportaanbod dat vanavond los zal barsten en dat als "sportzomer" door het leven gaat. Ik ken echter mensen die totaal geen sport volgen, er zelfs een hekel aan hebben of maar een klein deel van de evenementen boeiend vinden. Wat doe je in dat geval?

Vrijwel alle bedrijven concentreren zich massaal op de ongeveer 9 a 10 miljoen EK-liefhebbers (en 6 a 7 miljoen volgers van andere sport, vaak uit die groep). Blijven er dus nog ongeveer 6 a 7 miljoen over in Nederland. Ik stel voor dat je je als bedrijf juist op die groep gaat concentreren. De doelgroep is iets kleiner, dat klopt, maar het aantal spelers is ook veel kleiner. Er zijn bijvoorbeeld meer dan 100 EK-gadgets te krijgen, sparen of kopen.

Bovendien adviseren wij altijd dat je juist dicht bij jezelf en daarmee je bedrijfs-dna moet blijven om structureel succesvol te zijn. De kunst is om dit, in tijden van "oranjegekte", juist niet te vergeten. Bedrijven die niets met sport hebben doen er dus juist verstandig aan zich te concentreren op mensen die dit ook niet hebben en daar de inkomsten vandaan te halen.

Wellicht is het nu wat laat voor de hierboven aangesproken groep ondernemers om de handschoen op te pakken. Ik wacht echter vol verwachting op de volgende overvolle sportzomer om te kijken of deze nieuwe seizoensmarkt enthousiaste toetreders gaat krijgen. Uiteraard denken wij hier ook graag over mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten