vrijdag 29 juni 2012

Innovatiestrategie - eerst thuis dan buiten de deur

Gistermiddag heb ik een workshop verzorgd waarmee een bedrijf de mogelijkheid creeërt om bestaande deelproducten te combineren tot een reeks nieuwe producten.
Door een bestaande strategiemethode te vertalen naar een nieuwe brainstormtechniek waren de deelnemers in staat om in een kort tijdbestek nieuwe producten te bedenken.

Daarna werd de vraag gesteld 'en hoe kunnen we deze ideeën omvormen tot een verkoopbare propositie?'

Welnu. Dat antwoord is heel makkelijk te geven. Door eenvoudigweg het product intern te bouwen en te gebruiken. Je bouwt kennis en kunde op, kunt een referentie overleggen aan klanten en je beoefent wat je beleidt (practice what you preach).
In termen van SWOT doorbreek je daarmee direct een weakness en kun je gebruik maken van kansen in de buitenwereld.
En dat is wat we andere bedrijven die met soortgelijke vragen worstelen willen adviseren. Pas nieuwe dingen eerst intern, op kleine schaal toe en verkoop het dan als product of dienst aan je klanten.

Uiteindelijk zal dit de koopprikkel bij de klant vergroten, je laat immers zien dat je het zelf ook gebruikt. Of, zoals veel verkopers in de auto-branche wel eens zeggen 'dat model rij ik zelf ook'.

Veel plezier met innoveren, toepassen en verkopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten