dinsdag 26 juni 2012

Innovatie door irritatie

Is het wel eens bij u opgekomen op welke manier innovatie tot stand komt, welke onderliggende oorzaken aan te wijzen zijn en waarom de ene innovatie wel een succes is en de ander niet?

Wat dacht u van irritatie als oorzaak? Of luiheid? Of wellicht de speelsheid van de mens? Mijn mening, niet wetenschappelijk onderbouwt, maar een veronderstelde waarheid, of stelling zoals u wilt, is dat de combinatie van irritatie, luiheid en speelsheid leidt tot innovatie.

Waarom is internet zo handig? We hoeven niet meer naar de bibliotheek, het reisburo of de winkel. Allemaal luiheid. De Ipad? Gewoonweg een speeltje. Lui? Jawel hoor, je hoeft em niet uit te zetten, staat altijd aan, dus geen enkele irritatie om te moeten wachten bij het opstarten, zoals bij een PC of laptop.
De afstandbediening van uw TV of auto, diepvriesgroenten in partjes (die warmen sneller op, dus luiheid), anti-aanbaklaag, nooit meer een zwarte pannenkoek, dus geen irritatie.

Pretparken (spelen), verbreding van wegen (geen file, geen irritatie), gsm's (niet zo'n irritante draad aan je toestel), zonnebrand-creme (geen rode huid als je in de zon blijft liggen, zoeken naar schaduw is goedkoper, dus luiheid), schoenen (geen pijn aan je voet als je op een steen trapt), het huwelijk (je hoeft niet de hele dag op je hoede te zijn voor mannen die je vrouw wegkapen, dus luiheid)of vensters (kijk direct naar buiten zonder je hoofd buiten de deur te hoeven steken, dus luiheid)

Ik daag u uit om binnen uw eigen onderneming te zoeken naar irritatie, luiheid en speelsheid. Geheid dat u morgen een innovatie te pakken heeft.

Alvast een mooi voorbeeld, zoals zojuist gelezen in de krant: MosquitNo. Antimuggen producten geboren uit irritatie, met een knipoog (spelen) en luiheid (niet smeren, maar gewoon een anti-muggen t-shirt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten