vrijdag 23 november 2012

Dankjewel Meneer Pastoor

Meneer Pastoor komt op bezoek en vraagt hoe het staat met kerkbezoek, waarom we lid zijn van een vakbond en als we niet uitkijken in de hel belanden. Realiteit? Midden vorige eeuw werkelijkheid in Nederland. Een tijd van verzuiling, waarin mensen, consumenten dus, verbonden waren aan zuilen. Die bepaalden het leven, lidmaatschap van verenigingen, waar je de aardappelen en kleding kocht. Hoe je stemde, waar je fan van was en waar je werkte.

Maar zuilen bestaan niet meer in Nederland. Lang leve de nieuwe zuilen, merken en bedrijven. Vodafone een belbedrijf? Welnee, een mediabedrijf waarmee je jezelf kunt identificeren. Het Limburgs Dagbad een krant. Natuurlijk niet. Sinds jaren een kennisinstituut, Heemkunde centrum en hoeder van de Limburgse cultuur en geschiedenis.
Nike een sportmerk? Ben jij gek. Al mijn facebook vrienden zijn lid van de Nike community.

Nike, sportmerk, horlogemerk, voedselfabrikant en zichtbaar in de schappen van de Jumbo, TV zender, automerk en maker van magazines. Nike? dat ben ik, dat is mijn lifestyle, ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Nike is mijn nieuwe zuil.
Mijn buurman is een echte Vodafoner! Mijn neef een typische LD-dagblad man, altijd in de weer voor de buurt, de voetbalclub. Op vakantie in Limburg, drinkt LD wijn en eet alleen maar in restaurants met lokale producten.

Lang leve de nieuwe zuilen en multi-bedrijven die niet zozeer producten en diensten leveren, maar een lifestyle faciliteren en gelijkgestemden over het hele land met elkaar in verbinding brengen.

Dus! Beste dagbladen en telecom providers, op naar het nieuwe bedrijfsmodel. Op naar de zuilen van de 21e eeuw, de merken.
Met dank aan meneer Pastoor, inspirator van business modellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten