donderdag 29 november 2012

E-mail knipkaart groot succes

Anders denken, anders doen. Onverwachte zaken, schokkend en verfrissend. Zomaar een aantal statements en aannames die innovatie kunnen voeden.
In samenspraak met een klant hebben we recent, voor de zomer, gekozen om gedragsveranderingen te bewerkstelligen door het principe van schaarste in te voeren.
Een principe dat we regelmatig toepassen om de essentie van de bedrijfsvoering te doorgronden en werkzaamheden efficienter te laten verlopen.


Welke schaarste hebben we gecreeerd? We hebben iedereen in het bedrijf een e-mail knipkaart gegeven. Natuurlijk niet letterlijk, maar in het e-mail systeem werd een parameter ingesteld die ervoor zorgde dat iedereen slechts 5 mailtjes per dag naar collega's kon sturen.





Het effect? Heel bijzonder. Medewerkers konden zich beter concentreren op hun kerntaken, de output nam toe, de kwaliteit van de communicatie nam toe, er ontstond minder ruis op de werkvloer en de samenwerking over afdelingen heen verbeterde.
Onderbuik gevoel? Nee, op voorhand was er meetinstrumentarium ontworpen waardoor we de resultaten konden aantonen.

Schaarste als innovatie! Wie volgt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten