dinsdag 27 november 2012

Madonna, elastiekjes en spierpijn

Eèn van de missies van Strategiewerkt.nl is het vakgebied van strategievorming te ontdoen van haar ver-van-mijn-bed-show-karakter en bij organisaties werkbaar te maken. Niet voor niks is onze werktitel en blognaam Strategiewerkt. Daarbij maken we veelvuldig gebruik van metaforen om de essentie van strategievorming duidelijk te maken.

Daarbij gebruiken we de borsten van Madonna, de elastiekjes van de postbode en de spierpijn die optreed na een sportieve inspanning vaak als metafoor.

Metafoor 1 - zoeken naar continue vernieuwing.

Holiday, 1983, èèn van de bekendste hits op haar debuutalbum. Dan al uitdagend en controversieel, weet ze in de decennia daarna iedere keer haar publiek te verrassen met haar acts en kleding. Popkenners roemen haar voor de manier waarop ze zichzelf iedere keer opnieuw uitvindt. Waardoor ze nog steeds, 30 jaar later, geld verdient als artiest.

Metafoor 2 - oprekken maar voorkomen dat het elastiekje knapt.

Comfort, stretch of stress? Wat is beter? Verandert er iets als je in de comfort zone blijft of moet je net een stap verder gaan? Rek een elastiek uit, probeer het om je middel te krijgen en voorkom dat het knapt. Kun je een elastiek langzaam rekken? Kunst is om de grens op te zoeken maar te voorkomen dat het elastiek breekt.

Metafoor 3 - Trainen voor de marathon en tussentijds spierpijn oplopen

Wel eens nagedacht over het lopen van een marathon? Mij is het een aantal keren gelukt. Een doel gesteld, schema's uitgezocht, discipline getoond, standvastig geweest en af en toe spierpijn na een lange duurloop.
Maar, al met al, een doel behaald dat eerst niet haalbaar leek.

En wat doet jouw organisatie? Toe aan een nieuwe strategie?

Vervolgens vragen we aan onze klanten welke metafoor zij, uit eigen ervaring, kunnen gebruiken om het thema strategie binnen hun organisatie handen en voeten te geven. Dus, wacht niet langer, stel je doelen en ga voor de winst van jouw organisatie. Want dat krijg je terug als je aan de slag gaat met strategie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten