vrijdag 1 november 2013

Een auto is geen auto, maar dat wisten we al.

Vanochtend nipte ik aan mijn kopje koffie op de Hockeyclub. Hockeyclub Nova om precies te zijn, in Heerlen. En daar raakte ik in gesprek met de eigenaar van Kozole Checkstar, Peter Bohutnik. Nu kende ik Kozole al jarenlang als dealer van Fiat en Alfa Romeo. Maar niet als een onderhoudsbedrijf voor auto's. U raadt het al, tijd om deze meneer eens even aan de tand te voelen over zijn visie op auto's en het onderhoud daarvan.
Een van de eerste uitspraken van Peter luidde 'de beste innovaties komen niet uit de branche maar komen van buiten af'. Ik spitste mijn oren, want dat dat zo is tonen diverse studies over innovatie wel aan. Niet voor niks wordt de auto van de toekomst gemaakt door Google en Intel. Vervolgens vertelde hij me in welke niche hij was ingestapt. Volgens mij geen bedrijfsgeheim, dus ik teken het bij deze met een gerust hart op. Hij vult het gat op tussen de merkdealer en de low-profile standaard dorpsgarage. Waar de merkdealer pocht met kennis over het merk en het bezit van gespecialiseerde apparatuur en de dorpsgarage zich alleen maar waagt aan eenvoudige wat oudere auto's, focust Checkstar zich op het tussenliggende segment. Gekoppeld aan een andere attitude van de monteur en de juiste inzet van informatie. En op dat punt komt het statement 'een auto is geen auto' om de hoek kijken.

Waar de old-school monteur nog gewend is om op basis van visuele controle en ervaring het (vermeende) defecte onderdeel snel te vervangen door een nieuw onderdeel, wordt van de monteurs van Checkstar verwacht dat ze systematisch, met hulp van de juiste analyse-apparatuur, langs een beslisboom, komen tot een juiste diagnose. Dat vereist in de praktijk een ander denkpatroon en dwingt de monteur om de engelse sleutel in de gereedschapkist te laten. Op deze manier is een automonteur meer een computerexpert dan een auto-expert. Voeg daar een geavanceerd informatie-systeem aan toe en je hebt de monteur van de toekomst. En daarmee een state-of-the-art onderhoudsbedrijf
Al met al een lekker en leerzaam bakje koffie met als boodschap anders kijken en anders doen. Innovatie ligt voor het oprapen. En ook in barre tijden kun je dus in een branche waar het slecht vertoeven is toch nog kansen maken en pakken.
Strategiewerkt wenst het team van Kozole Checkstar veel succes met het beheren en repareren van rijdende computers.Dan nog 1 vraag voor Peter en zijn team. Openingstijden, hoe zit het daarmee? Ik wil na 18.uur en in het weekend mn rijdende X-box laten onderhouden. Hebben we dan nog een innovatie te pakken? Anders kijken en anders doen, imiteer een supermarkt.

1 opmerking: