dinsdag 5 november 2013

Creëren doe je samen. Een voorbeeld in optima forma.

Dat creativiteit en innovatie zelden solo-exercities zijn is bij de meesten wel bekend, maar onderstaand voorbeeld van hoe je als bedrijf kunt bouwen op je achterban om je van creatieve inbreng te voorzien wilde ik jullie niet onthouden.
 
Threadless.com, hoe werkt het?
Je kunt zelf een ontwerp voor een t-shirt, telefoonhoesje, hoedje, etc. uploaden naar hun website. Vervolgens bekijken medewerkers van Threadless of je ontwerp binnen de kaders is en niet als kwetsend of iets dergelijks kan worden ervaren. Komt je ontwerp door deze screening dan gaat het 7 dagen online om beoordeeld te worden door de bezoekers van de Threadless-website. De winnaars, dus de ontwerpen met de hoogste score, krijgen een geldprijs en ontvangen royalties over de verkoop van alle artikelen met hun ontwerp erop. Want dát is het mooiste. Je ontwerp wordt daadwerkelijk in productie genomen.

 

Waar snijdt het mes?
Nou, aan heel veel kanten. Allereerst heeft Threadless geen ontwerpers daadwerkelijk in dienst – geen salariskosten dus - Ze hebben er immers letterlijk vele duizenden die hen gratis van vele ontwerpen voorzien. Alleen voor ontwerpen die daadwerkelijk in productie gaan betalen ze.  Daarnaast is een ontwerp al populair voordat het in productie gaat. Het is immers al getoetst door een behoorlijke groep mensen en van die mensen hoeft maar een fractie daadwerkelijk een artikel te kopen met het desbetreffende ontwerp om in ieder geval uit de kosten te komen. Wat ook niet te onderschatten valt is de grote mogelijkheid die dit platform biedt voor kunstenaars en ontwerpers om hun werk te etaleren. Zeker in het geval van beginnende kunstenaars zijn er weinig makkelijkere manieren om “werk” te laten beoordelen door een dergelijk groot publiek (800.000 op Facebook en 2,2 miljoen op Twitter). Als laatste bevordert en faciliteert Threadless samenwerking tussen ontwerpers middels fora.

Dus?
Wat leert ons dit voorbeeld. Als je als bedrijf open durft te staan voor inbreng van je achterban, klanten en critici dan kan dit je helpen om vooruit te komen. Denk dan niet meteen aan miljoenen volgers op twitter, maar schrijf als dorpsbakker eens een wedstrijd onder je klanten uit om een nieuw brood te bedenken. Je zult zien dat de betrokkenheid toeneemt en je klanten zich nog meer gewaardeerd voelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten