donderdag 22 augustus 2013

De wauwel-factor, waard om over te praten

MT-overleg, vergadering, afdelingsoverleg ..... en maar praten en maar zoeken. Maar naar wat zoeken we dan, wat is waard om over te praten en wat niet? Goed, een sociale factor is belangrijk, koffiepraatjes en een kleine roddel, vooruit. Complot-theorien gaan overigens weer iets te ver. Maar al met al gaat het uiteindelijk om een stuk efficiency en effectieviteit.
En dan dringt zich de vraag op 'wat is de moeite waard om over te praten? en hoe praten we daar over?'
En dat is nu precies de kern van onze aanpak genaamd 'dienstgericht niet-wauwelen' (knipoog).


We beginnen altijd met een zoektocht naar de diensten die een organisatie levert. Met andere woorden, wat lever je wel en wat lever je vooral niet? Vervolgens koppel je aan deze diensten de wows en de ahs, dat zijn de facetten van een dienst waar klanten voor warm lopen.
Daarna kijk je rond in de organisatie en breng je in kaart wat iedereen doet om de dienst te leveren. In de grote-mensenwereld noemen ze dat wel eens 'welke processen hebben wij ingericht?' Vervolgens plak je iedere maand een poster aan de wand die laat zien hoe je hebt gepresteerd, oftwel 'in welke mate hebben we de wows en de ahs' voor elkaar gekregen. Met een mooi woord heet dat stuurinformatie, een moeilijk woord voor dit is Business Intelligence of KPI's.
Als je met de groep collega's rond de poster gaat staan, vergaderen is een synoniem hier voor, kun je proberen te ontdekken waarom iets niet of wel is gelukt. Door in dialoogvorm de achterliggende oorzaak te achterhalen en ieder achterliggend defect te rubriceren kun je een soort van vlekkenlandkaart ontdekken die de pijnpunten duidelijk maakt. Die vervolgens gericht kunt aanpakken. Oftwel, zorg dat het gewauwel gericht is op het zoeken naar pijnpunten. Vermijd afdwalen, roddelen en zagen, maar focus op de poster aan de wand. Want dat is het enige bestaansrecht van de organisatie.

Oh ja, vergeet niet af te sluiten met 'is er nog wat nieuws onder de zon?' Wauwel daar over verder om zo nieuwe kansen te ontdekken. Op zoek naar een wauwel-instrument voor nieuwe kansen? Probeer eens een eenvoudig SWOT-analyse, gooi eens een Canvas sessie er tegenaan, verdiep je in een blauwe oceaan en laat de rode ocean links liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten