donderdag 29 augustus 2013

Achterwaartse strategie

Oude koeien uit de sloot halen, terugkijken, anachronisme? Handig, nuttig? De Britse historicus Tom Holland gebruikt deze manier van denken in zijn beschouwing over het ontstaan van de Islam. Ik wil u laten zien hoe deze manier van denken een organisatie kan helpen om haar DNA te achterhalen en het succes van haar bestaan uit te bouwen.
Nou, ..... daar gaan we.


Tom Holland vertelt het volgende verhaal: Arabische nomaden slaagden erin om het machtsvacuüm dat was ontstaan door de implosie van Byzantium en Perzië in te vullen door een nieuw rijk te stichten. Toen dat rijk er was, ontstond in de achtste en negende eeuw behoefte aan een ideologie om de geschiedenis te rechtvaardigen. Zo ontstond het verhaal over Mohammed en zijn nieuwe geloof. Het was dus niet de profeet, zijn woord, de godsdienst en toen het rijk. Het was precies andersom. Eerst was er het rijk, en 150 jaar na dato zijn er een monotheïstisch geloof en een stichter bij verzonnen.
(bron: Bart Jan Spruyt, Elsevier 24 maart 2012).

Wat kunnen we leren van de manier van denken van Holland? Welnu .... Veel organisaties zijn druk doende om hun imperium uit te bouwen. Nieuwe klanten, nieuwe producten, andere partners, meer personeel. Af en toe een overname. Soms een dip in de winst, maar altijd gestaag doende om het succes uit te bouwen. En dan komt er een moment dat iedereen gedwongen wordt om na te denken over de vraag 'Hoe kunnen we succesvol blijven?'. Een vraag die zich in de huidige crisis opdringt aan veel bedrijven en organisaties. Dan kan het handig zijn om technieken als scenario-planning, SWOT-analyse, blue-ocean en Business Model Canvas toe te passen. Maar het zou ook zomaar handig kunnen zijn om niet naar de toekomst te kijken maar een blik in de achteruitkijkspiegel te werpen en de vraag te stellen 'waarom waren we succesvol?' en daar uit af te leiden wat je moet blijven doen om dat succes vast te houden.

Kortom, om het DNA van te organisatie te koesteren en dat op gepaste wijze in de juiste huidige en toekomstige context te plaatsen.
En daarmee zijn we weer terug bij Tom Holland. Het is dus niet de strategie en dan het succes. Het is het succes en dan de strategie. Achterwaartse strategie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten