woensdag 26 september 2012

"Uw belminuten? Nee, die zijn weg."

Een retentiemiddel voor het oprapen?

Iedereen heeft het weleens gehad of loopt er ooit tegenaan: je hebt een flinke bundel aan belminuten, maar door de één of andere reden heb je ze niet iedere maand op. Nu is het vaak zo dat je deze kunt behouden en je dus minuten spaart (die je nooit opmaakt) of dat je ze na een bepaalde periode "gewoon" kwijt bent.


Retentie is al jaren een heet hangijzer binnen de (mobiele) telefonie, daarom ben ik van mening dat de aanbieders meer kunnen doen met de minuten die klanten niet gebruiken. Relatief goedkoop ook.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je aan het einde van je abonnementsjaar een overzichtje krijgt met de minuten die je over hebt en dat je daarvoor sms-tegoed, een databundel, een buitenlandbundel, korting op een nieuw abonnement/toestel of misschien wel tegoedbonnen van andere bedrijven (kleding, horeca, etc.) kunt krijgen.
Dit geeft je in ieder geval het gevoel dat je minuten en dus je geld niet "weg" is.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je als telecomaanbieder niet wilt aanmoedigen dat mensen bewust minder gaan bellen om minuten over te houden of dat je ze structureel gaat belonen als ze minder van je diensten gebruik maken. Daarom stel ik voor om uit het hierboven reeds genoemde overzicht de klant op basis van de twee maanden waarin hij het minst belde iets terug te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten