zondag 23 september 2012

Wie vind mij leuk?

Een sympathieke collega, lieve vrienden en een vriendelijke buurman. Hoe leuk kan het leven zijn. Je gunt ze iets, staat voor ze klaar of vertelt aan iedereen door hoe aardig ze wel niet zijn. Geldt dat ook voor bedrijven? Welk bedrijf vinden we sympathiek? Gunnen we ze onze aankoop en blijven we ze trouw?
In de literatuur ook wel bekend als reputatiemanagement. Hoewel ik die term niet echt sympathiek vind. Sympathiek ben je vanuit je hart, door de moraal, je opvoeding en levenshouding.


Laten we eens bezien hoe we binnen bedrijven de sympathiefactor kunnen verhogen om zo meer omzet te genereren. En welke bedrijven zijn sympathiek? Ziehier een aantal sympathie-tips.
1. Reclame campagnes met sympathieke nederlanders of stripfiguren
Bv. de supermarktmanager van AH, Flipje van Tiel, echte mensen bij Ben (gsm aanbieder), de Vishandelaren van KPN (ik roggel het wel ff)
2. Fouten herkennen en erkennen, niet eromheen draaien en boete doen.
Wie geeft de meest eerlijke antwoorden bij Radar (TROS TV)
3. Groen zijn en groen verkopen, en niet alleen met een groen logo.
Bv. Greenchoice, geen grijze stroom maar op en top groen.
4. Je werknemerspopulatie een afspiegeling van de samenleving laten zijn.
Een schoenenverkoopster kan gerust in een rolstoel zitten.
5. Eerst de klacht aanhoren (en oplossen), daarna pas de garantie raadplegen.
Dus niet, zoals bij Apple, de klant afstraffen met een niet-aangeschafte Apple-care.
6. Bij het schuldig blijven van een antwoord door ontbrekende kennis altijd zeggen 'ik ga het voor u navragen'
Koop ik nespresso-cups en krijg ik als antwoord op mijn vraag 'wat kost deze recycle container?' het antwoord 'weet ik niet', waarna de bediende doorgaat met andere werkzaamheden.
7. Mystery-customers
Stuur uw vrienden en kennissen op uw bedrijf af, kleine&geheime video-camera op de revers en de klantervaring laten filmen.
Veel toegepaste methode bij TV-programma's

Tot slot, werf sympathieke medewerkers. Want (ik citeer tele2) 'service is geen afdeling maar een houding'. Veel succes met het verhogen van uw sympathie-factor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten