maandag 13 januari 2014

Strategie 6.0 (of zoiets)

Laatst was ik bij een klant die wel iets wilde met strategie. Maar wat was nog onduidelijk. Dan leg ik vaak onderstaand plaatje op tafel. Want eigenlijk is het heel simpel. Strategie is namelijk de permanente zoektocht naar jouw unieke herkenbare positie in de markt. Zodat klanten ook morgen nog voor jou kiezen. Wie ben jij in onderstaande afbeelding, en wat moet je dan doen om herkenbaar te zijn?
Om je maar meteen ongerust te maken, een tweede Apple worden zal moeilijk worden. Voer je de zoektocht, om een tweede Google te worden, niet uit, dan kun je er gif op innemen dat je ergens zult stranden. Wees in ieder geval op de hoede voor de survivorship bias (letterlijk vertaald: de overlevenden vertekening') hetgeen betekent dat je het vooruitzicht op succes systematisch overschat, omdat in het gewone leven succes een grotere zichtbaarheid produceert dan mislukking.
(bron: Dobelli, de kunst van het helder denken, 2011)
En wees daarbij bedacht op het verschijnsel dat je bij andere succesvolle organisaties punten van overeenkomst ontdekt en die als succesformule ziet. Want een succesformule is er namelijk niet. Er is wel een methode om tijdig bij te sturen, te leren, kansen te ontdekken, bedreigingen te detecteren en daarop te anticiperen door aan strategievorming te blijven doen.
Dus een paar keer jaar door de wimpers naar je business model kijken, innoveren, het goede behouden, het nieuwe toevoegen en de buitenwereld naar binnen brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten