maandag 28 januari 2013

Top of flop in de dop (of cup)?

Nestlé gaat het ook in Nederland proberen met de Special.T

Nestlé gaat het proberen met een "Nespresso voor thee" ofwel de Special.T. Waar men met Nespresso voor de "celeb-clubmember-Clooney"-aanpak gaat, gaat men met de Special.T voor een vooral lieflijk imago met sprookjesachtige sfeer. Zijn theedrinkers dan zulke "zwevers"? Drink je koffie óf thee? Is het een apparaat speciaal voor vrouwen?

Alle bovenstaande factoren buiten beschouwing latende vraag ik me in zijn algemeenheid af of het zinvol is om met  een product als de Special.T op de markt te komen. Natuurlijk, het succes van Nespresso en Dolce Gusto zou mij ook inspireren om verder te kijken dan koffie, er is mijns inziens echter 1 grote "maar".

Koffie drinken was al een tijdje in opkomst, koffiebarretjes schoten en schieten als paddestoelen uit de grond, barista's zijn hip en het feit dat het "bakje troost" al jaren onderdeel is van onze cultuur zal wellicht ook helpen. Bij thee is dit volgens mij een ander verhaal. Want nu zal het product (Special.T) het grotendeels alleen moeten rooien. Ja, de "high tea" is in, maar daar hoort juist de beleving van theeblaadjes, verse muntthee en "infusions" bij. Geen cupje dus. Bovendien is de beleving die we bij koffie thuis vaak missen en niet zo makkelijk kunnen creeëren (of je moet een kleine €1000,- over hebben voor een "echte" koffiemachine) bij thee veel makkelijker te bewerkstelligen. Thee, munt, zakjes en vast nog meer varianten zijn prima te koop in de supermarkt en zonder dure apparaten prima thuis te maken. Bovendien is het ook nog eens goedkoop.

Het feit dat Nestlé het nu pas in Nederland gaat proberen is misschien al een teken aan de wand. Het product is er namelijk al sinds 2010 (in Frankrijk en Zwitserland). Heeft men bij Nestlé wellicht dezelfde overwegingen gemaakt als ik nu doe en heeft men er desondanks toch voor gekozen om de "gok" te nemen? Of is hun businessmodel dermate risicovrij (alleen online kanaal, geen winkels) dat het niet eens een gok meer is?

De tijd zal het leren en het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat de voortekenen eens een keertje niet kloppen.
Het is echter nooit slecht om als ondernemer zorgvuldig naar je businessmodel te kijken en om nieuwe ideeën goed te toetsen aan de werkelijkheid. Het feit dat je dit doet is misschien nog wel belangrijker dan de uiteindelijke keuzes die je maakt. Deze zijn dan namelijk in ieder geval weloverwogen tot stand gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten