woensdag 15 februari 2017

De plakfaktor - waarom sommige ideeën aanslaan - boeksamenvatting

Gisteren heb ik een samenvatting van een samenvatting geschreven over het versnellen van je business. Een mogelijke optie is (volgens de auteur Griffioen) om te blijven werken aan nieuwe producten of diensten. Maar ja ..... verzinnen is één maar ze daadwerkelijk vermarkten is twee. Hoe zorg je dat je blijft 'hangen'?
Dan en Chip Heath (what's in a name) hebben de oplossing 'Made to Stick', in gewoon Nederlands 'De plakfactor'.

.

We hoeven maar zes principes te onthouden en dat maakt het leven natuurlijk al een stuk eenvoudiger. Hier komen ze ....





1. Eenvoud; een bewering van 1 zin. (Gezegden zijn de heilige graal van eenvoud, met voldoende houvast voor gedrag op de werkvloer)
2. Onverwacht: doorbreek een patroon. (De medewerker van de Jumbo die geld terug geeft voor sneeuwkettingen, terwijl de Jumbo die helemaal niet verkoopt)
3. Concreet: onderzoek en ervaar met je zintuigen. (Leer rekenen door knikkers in bakjes te verplaatsen)
4. Geloofwaardig: de ervaringsdeskundige aan het werk. (Psychiatrische patiënten begeleiden psychiatrische patiënten)
5. Met gevoel: roep emoties op. (Vecht tegen betekenisinflatie, 'Respect voor het spel' een prima slogan, je spreekt mensen aan op iets waar ze om geven)
6. Met een verhaal: het zet aan tot actie. (Neem iedereen mee in een ervaring door een anekdote te vertellen i.p.v. een fictief voorbeeld)


Geïnteresseerd in de details? Ik leg het boek zo dadelijk op de leestafel bij ons op kantoor #QNH. Zo kan ik thuis de boekenplank verder opruimen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten