zondag 1 november 2015

Opruimen en controlelijsten

In mijn tas zaten een drietal knipsels, de moeite waard, nog niet verwerkt en er maar niet toe komen om op te ruimen. Totdat ik vanochtend in een productieve bui was en maar meteen met opruimwoede een drietal blogs produceerde. In deze, nummer 3 van vanochtend, ook afkomstig uit een interview, zoals verschenen in Managementmagazine (okt 2011). Nu met Atul Gawande, chirurg, hoogleraar en journalist.
Deze keer over het oersuffe fenomeen van de checklist. Anders gesteld "een simpele lijst met controlepunten die niet dicteert maar leidt tot betere communicatie"
Blijkbaar wist Gawande complicaties bij operaties met 36 procent terug te brengen door het afstrepen van slechts negentien basale punten. Blijkbaar nodig vanwege de toenemende complexiteit. Illustratief: in de jaren zeventig (situatie in Amerika) bestond een doorsnee team voor een patiënt uit 2,5 professionals, eind jaren negentig inmiddels uit 15.

En dit fenomeen strekt zich, volgens Gawanda, ook uit tot het bedrijfsleven. "De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien. Met als gevolg dat managers steeds minder gevoel hebben dat ze hun organisatie onder controle hebben. Dat is wat een goede checklist doet: het schept duidelijkheid in de chaos van een complexe wereld."

Tip van mij:
1. Bedenk bij vermeende problemen een hypothese (Marc Baaij; de consultancymethode)
2. Vraag jezelf af of je er een strategie aan kunt koppelen (Richard Rumelt; het geheim van een goede strategie)
3. Destilleer uit stap 1 en 2 een checklist (Atul Gawande; het checklist manifest)
En ga aan de slag met de verandering

1 opmerking:

  1. Kort maar krachtig en voldoende om geprikkeld te worden om meer op te zoeken over dit thema.

    BeantwoordenVerwijderen