zondag 1 november 2015

Al een verlanglijstje klaar?

Nog even en Sinterklaas is weer in het land, de speelgoedfolders vallen in de bus en iedereen maakt al verlanglijstjes. Zo ook de leiders van organisaties. Als we tenminste hoogleraar Richard Rumult in Het geheim van een goed strategie mogen geloven. "Veel bestuurders zijn huiverig om te focussen en weten niet hoe ze obstakels moeten overwinnen. Strategie is vaak niet meer dan een verlanglijstje met gewenste resultaten"..
Aldus een citaat uit een interview zoals verschenen in Managementmagazine (okt.2011).
Een greep uit de antwoorden van het interview:
1. ... veel bedrijven de neiging ... in termen van visie en het vermogen om mensen te inspireren. Ik zal niet zeggen dat dat onbelangrijk is, maar dan hebben we het over leiderschap en niet over strategie.
2. En als er een scheiding is tussen strategie en uitvoering is dat bijna altijd een teken van een slechte strategie.
3. Ik vergelijk een strategie met een wetenschappelijke hypothese, die ook niet altijd hoeft te kloppen. Als je het zo bekijkt ben je constant alert op data die je stelling bevestigen of tegenspreken, zodat je tijdig van koers kunt veranderen.
4. Een strategie moet ook rekening houden met een manier om jezelf te beschermen tegen de waan van de massa. Mensen hebben het vaak over collectieve wijsheid, maar dat blijkt lang niet altijd op te gaan.
5. Goede strategen zijn doorgaan belezen mensen die erg geïnteresseerd zijn in de ervaringen van anderen en daar lessen uit kunnen trekken op een manier die de rest van de organisatie ontgaat.
6. Strategie is niet democratisch, dus het initiatief dient zeker niet van onder af te komen. ... ik zou zeggen: een kleine groep aan de top die er een helikopterperspectief op nahoudt.

Tot slot ... (vraagt Jeroen Ansink aan Richard)
Wat is het verschil tussen een goede en een slechte strategie?

Een goede strategie koppelt een diagnose aan een beleidsplan en concrete actie. Slechte strategie is het opsommen van doelen zonder uit te leggen hoe die kunnen worden bereikt. Een goede strategie focust op de cruciale aspecten van een situatie en maakt middelen vrij waar die het meeste effect hebben, terwijl een slechte strategie alle kanten opgaat. En waar een goede strategie laat zien hoe obstakels overwonnen kunnen worden en voortbouwt op de sterke punten van een organisatie, is een slechte strategie vaak geobsedeerd met het meten van resultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten