dinsdag 4 augustus 2015

Het evenwichtsorgaan

Het evenwichtsorgaan is heel belangrijk, dat weten we allemaal. Niet dat we zonder evenwichtsorgaan dood gaan (hoewel? Is dat zo?), maar onhandig is het om zonder dit orgaan door het leven te moeten gaan. We kunnen dan wellicht nog steeds lopen, maar struikelen over iedere oneffenheid. Op een stoel zitten is ook al wat moeilijker en met de auto op pad gaan zal geheid tot ongelukken leiden. En daarom is het o zo belangrijk dat bedrijven ook een evenwichtsorgaan hebben.

Nog bekend met de balanced score card? ... Wie gebruikt em? Ik kom de scorecard bijna nergens tegen. Vaak zie ik de veel geroemde financiële component. Deze is makkelijk meetbaar. Moeilijker wordt het als we nog meer evenwichtselementen willen benoemen. B.v. lerend vermogen, innovatie, klantgerichtheid, tevredenheid of wendbaarheid.
Daarom wil ik een evenwichtsorgaan zien met met foto's, artefacten, gezichten of momenten. In mijn aanpak rij ik als eerste een grote poster naar binnen waar naar hartelust op kan worden gekliederd. Vervolgens gaan we in een vast ritme, in verschillende samenstellingen, visuele-meetings organiseren waarin we onze successen vieren en middels afbeeldingen (bewijsvoering) aan de wand plakken. Op de vrijdagmiddagborrel verdien je een extra bitterbal als je een succes op het grote evenwichtsorgaan weet te prikken. Sta je bij de koffieautomaat en krijg je een idee of inzicht dat hoort op een plek van het bedrijfs-evenwichtsorgaan dan print je de foto, het moment of voorwerp en deel je dat.
Een officiële meeting? Weg met powerpoint, trek een blikje fris open, geniet van een lekker kopje koffie, hap in een stukje vlaai en durf te praten over de rode, groene, lege of volle plekken van het evenwichtsorgaan.

En besluit met z'n allen 'we gaan meer van dit doen, minder van dat roepen, dat doen we niet meer, dat gaan we zeker doen'.
Koppel dat aan een scrumachtige manier van verandermethodiek en ziedaar het evenwichtsorgaan helpt ons om als organisatie vooruit te komen, wendbaar te worden en er morgen ook nog te zijn. Want dat is waar we naar streven, continuïteit en niet naar rentabiliteit. Dat laatste is slechts de uitkomst van het onderliggende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten