maandag 3 maart 2014

Design thinking en visuele technieken - problemen de baas

Tijd om mijn onwetendheid maar weer eens te demonstreren. Gooi ik notabene iemand uit m'n linkedin netwerk omdat ik helemaal gestoord raakte van zijn dagelijkse posts met iedere keer het woord 'design thinking' in de aanhef. Dom van mij. Heb ik weer eens verzuimd om de luiken open te zetten en nieuwe woorden binnen te laten. Weer jaren achterstand in creativiteit opgelopen. Dom, dom, dom!
Want met design thinking kun je problemen oplossen en innovaties bewerkstelligen. Tenminste, dat is de belofte. Tijd om deze belofte de komende maanden eens te onderzoeken en me te bekwamen in deze technieken.
Tijd om het goed te maken. Tijd om me te verdiepen in nieuwe technieken die kunnen bijdragen aan prachtige en krachtige organisaties. En net zoals ik jaren geleden niks wist van heel veel andere onderwerpen en daarom een leerstrategie moest ontwikkelen, ga ik mijn leerstrategie ook maar eens toepassen voor design thinking en visuele technieken.

Voor de lezer die mij nog niet kent. Mijn leerstrategie is als volgt:
1. Ga op zoek naar definities, rommel wat aan, stel jezelf vragen, probeer, ga ook naar stap 4
2. Plak en knip er op los met gejat materiaal & koop een boek
3. Plak dat materiaal aan elkaar op een blog of maak een workshop voor collega's
4. Treed naar buiten en ga experimenteren
5. En wordt zo vaardig en bron van kennis voor anderen

Vandaag stap 1, en 4 ook (altijd).

Een definitie van design thinking
(bron: goc.nl)
”…… Design Thinking als verzamelnaam voor alle creatieve methodes en technieken die bruikbaar zijn bij het oplossen van problemen en het ontwerpen van nieuwe strategieën en werkwijzen”.

Een definitie van design, maar nog beter 'zoek naar synoniemen'
(bron: synoniemennet)

En wat het altijd goed doet, een plaatje.
Ook gejat, zonder toestemming, maar met bronvermelding (altijd doen). Een handige tip is om veel plaatjes van dezelfde soort en aanzicht te zoeken. Dan weet je dat je goed zit.
(bron: michelmartens.nl, nextupasia.com en ilariacacciamani.wordpress.com)


En 1'tje om nu alvast te onthouden 'Visuele technieken. Want daar gaan we de volgende keer over bijkletsen
Gooi de laptop, iPad en powerpoint de deur uit. Koop grote vellen papier, potloden, geeltjes, ga op tekenles en klieder de wanden vol. Want dat is een vaardigheid en methode die erbij hoort. Het stimuleert de geest, zorgt voor kruisbestuiving, voorkomt dat je zelf oplossingen bedenkt. Voorkomt dat je zelf met de last van een verkeerde oplossing rondloopt. Co-creatie, twee weten meer dan 1. Maak iedereen deelgenoot van het probleem en de oplossing.
Het resultaat ziet er soms zo uit (bron: 4builing.nl)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten