donderdag 17 september 2009

Human Driven processen

EEN INLEIDING IN ONGESTRUCTUREERDE PROCESSEN
Verkrijg inzicht in uw ongestructureerde processen met de inzet van Human Process Management

BPM richt zich voornamelijk op vastomlijnde processen. Het merkwaardige is echter dat bijna 80% van de processen binnen een organisatie niet kunnen worden vastgelegd in een vooraf bepaald gestructureerd proces model, de hoeksteen van BPM. Deze ongestructureerde processen, door eindgebruikers gedreven en gericht op menselijke interactie, zijn sterk afhankelijk van stilzwijgend aanwezige kennis en indirecte factoren die bepalend zijn voor de levenscyclus van het proces.

"De uitdaging voor bedrijven is om te leren hoe om te gaan met ongestructureerde processen die nodig zijn voor het ondersteunen van kenniswerkers. Omgaan met deze processen heeft het potentieel een enorme kostenbesparing op te leveren voor elke onderneming aangezien deze kenniswerkers over het algemeen de duurste medewerkers zijn op de loonlijst...", Gartner

BPM richt zich voornamelijk op vastomlijnde processen. Het merkwaardige is echter dat over het algemeen bijna 80% van de processen binnen een organisatie processen zijn die niet kunnen worden vastgelegd in een vooraf bepaald gestructureerd proces model, de hoeksteen van BPM. Deze ongestructureerde processen, door eindgebruikers gedreven en gericht op menselijke interactie, zijn sterk afhankelijk van stilzwijgend aanwezige kennis en indirecte factoren die bepalend zijn voor de levenscyclus van het proces.

“Human Driven” werkstromen zijn processen waarin de deelnemers zich bezighouden met onderzoek-, analyse- of besluitvormingsactiviteiten. Sommige processen zijn semi-gestructureerd van betekenis en hebben een soort van vooraf bepaalde "zachte" structuur die meestal wordt beheerst door normstelingen en/of documenten met een beschrijving van de mogelijke werkwijze. Anderen zijn volledig ad-hoc, worden vastgesteld door de eigenaar en onmiddellijk gestart zonder enige vorm van herhaling of opeenvolgende proces momenten.

Met andere woorden, menselijke processen zijn processen die sterk afhankelijk zijn van interacties tussen mensen. Dit wordt ook wel “onzichtbare interactie” (Tacit Interactions) genoemd om een onderscheid te maken tussen routinematige, vooraf bepaalde transacties en interacties die sterk afhankelijk zijn van de subjectieve inschatting en context. Andere termen die worden gebruikt voor de beschrijving van dit soort processen zijn ongestructureerde processen, ad-hoc processen of kenniswerken.

Ongeacht de naamgeving, komen zowel de analisten als de organisaties tot de realisatie dat deze onzichtbare interacties het grootste deel van de processen uitmaken in organisaties.

bron: http://www.kennisportal.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten