donderdag 17 september 2009

Een BOA rond je schouder

BUSINESS ORIENTED ARCHITECTURE (BOA) Concurrentievoordeel door combineren van BPM en SOA Hans van Krevel, Lida Zantop, Business Oriented Architecture (BOA)
De voordelen van een combinatie van SOA en BPM worden in dit artikel in detail besproken. Ook zullen we laten zien hoe leidende bedrijven hebben erkend dat het implementeren van zowel BPM als SOA unieke mogelijkheden heeft opgeleverd.

Inleiding
Al een aantal jaren geven CIOs en IT Managers Business Process Improvement, het verbeteren van de bedrijfsprocessen, de hoogste prioriteit binnen hun IT organisatie. Dit heeft geleid tot een vernieuwde focus op de kernprocessen binnen het bedrijf hoe ze worden uitgevoerd, hoe ze verbeterd kunnen worden en hoe snel ze gewijzigd kunnen worden. Het slagen bij procesverbeteringen vereist een gecoördineerde inspanning en communicatie tussen groepen in het gehele bedrijf van afdelingsmanagers tot aan software ontwikkelaars. De discussies die zij voeren zullen variëren van KPI metrics, welke activiteiten door wie worden uitgevoerd tot aan welke data vereist is van bestaande systemen.
Tegenwoordig zijn de IT afdelingen bezig de architectuur en de gereedschappen/ instrumenten te installeren die hun bedrijf in staat zal gaan stellen de procesverbeteringen te ondersteunen. In veel gevallen hebben ze daarbij gekozen voor een Service Oriented Architecture-aanpak (SOA) waarmee ze hun kerntechnologie kunnen herstructureren zodat deze de nieuwe gebruikspatronen kan weerspiegelen. Terwijl de meeste bedrijven de inzet van SOA hebben gebruikt om data integratie en systeem rationalisatie te ondersteunen, levert SOA een zeer goede basis voor de toekomstige proces verbeteringsinitiatieven. De voordelen die SOA biedt vereenvoudiging, flexibiliteit, consistentie, gemak voor veranderingen zal IT helpen bij het implementeren van procesverbeteringen.

Echter, SOA is maar een deel van het verhaal. Hoe waardevol ook, SOA en al diens instrumentaria zijn nog steeds fundamenteel gericht op de techniek. Per definitie presenteert SOA een atomaire kijk op de functies en de data die een bedrijf ondersteunt. Zou je een lijnmanager een lijst van services presenteren, dan zou deze niet weten hoe deze services gebruikt kunnen worden om procesverbeteringen door te voeren. De service georiënteerde context is een deel van de procesverbeteringsvergelijking, maar heeft zeker een partner nodig.

Vooruitstrevende IT afdelingen erkennen sinds enige tijd de noodzaak van het uitrollen van Business Process Management (BPM) technologie en de daarbijhorende methodologieën om procesverbeteringen mogelijk te maken. Ze zijn het eens met het feit dat indien ze de bedrijfsafdelingen BPM zouden geven, ze hun bedrijf een voorsprong verstrekken op de concurrentie in het aansturen naar procesverbetering. Dit concurrentievoordeel wordt gerealiseerd door zelfvoorzienende ontdekking van processen, een betere prioriteitenstelling van eisen en verzoeken aan technische teams, een efficiëntere omgeving voor samenwerking en de mogelijkheid de eisen in de SOA laag te verankeren.

In dit artikel zullen we de voordelen van een combinatie van SOA en BPM in meer detail bespreken en zullen we laten zien hoe leidende bedrijven hebben erkend dat het implementeren van zowel BPM als SOA unieke mogelijkheden heeft opgeleverd. Echter voordat we de voordelen kunnen bespreken, is het belangrijk om te begrijpen hoe een dergelijke combinatie van BPM- en SOA-architectuur er op hoog niveau uitziet. Het is namelijk deze gecombineerde architectuur die bedrijfsprocesverbeteringen zal bewerkstelligen.

bron: http://www.kennisportal.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten