De Starbucks Verismo is eind 2012 verkrijgbaar in de Verenigde Staten. |
Starbuck introduceert de Verismo voor thuis
's Werelds grootste koffie-producent lanceert eind 2012 haar eigen koffiemachine voor thuis.
Starbucks is met haar 17.000 vestigingen in maar liefst 50 landen de grootste koffieketen op deze aardbol. Wie kent ze niet, de warm ingerichte winkels met zachte jazz-muziek, heerlijke koffiegeuren en het bestelde brouwsel in de porseleinen (of kartonnen) kop.
Wie nog beweert dat we in een crisis zitten, heeft het mis want ook al betaal je circa 3-4 euro voor een emmertje koffie bij dit Amerikaans bedrijf, de kunstmatige entourage, hetrogene smaak en ouderwetse gezelligheid zorgen voor een heerlijk ontspannen pauze tijdens het shoppen, maar vooral een gegarandeerde flinke positieve cashflow voor deze koffiegigant.
Starbuck's grootste concurrent - Green Mountain Coffee Roasters, opgericht in 1981 - bracht enkele jaren geleden een vrij uniek product op de Amerikaanse markt, de K-Cup, waarmee men thuis zélf een lekker kopje koffie kon zetten. Voor ons heel gewoon, maar vrij gewaagd in Amerika. Het werd een enorm succes voor Green en mede hierdoor behaalde ze in 2009 een record-omzet van $715 miljoen!
Het heeft wat lang geduurd, maar eind 2012 komt ook Starbucks met eenzelfde variant, de Verismo. Opvallend is dat de productie van deze thuisbrouwmachine door het Amerikaanse bedrijf Keurig wordt uitgevoerd. Keurig heeft hiermee een win-win situatie want ze mogen voor zowel Green Mountain Coffee Roasters als voor Starbucks de koffiezetters van de lopende band laten rollen.
Met een referentie naar het artikel van Carlo ("Nieuwe wijn in oude zakken") zie je maar weer dat je ook met koffie hetzelfde trucje kunt uithalen. Lijkt een beetje op het spreekwoord : "Good artists copy, Great artists steal" ... of was het in dit geval toch : "Same Shit, New Wrapping"?
-- Roger Arets
Geen opmerkingen:
Een reactie posten