..... aanvullende onderzoek, meer dan 2000 organisaties .... waarbij uiteindelijk 290 voldeden die voldeden aan de gangbare wetenschappelijke criteria van onderbouwing en verifieerbaarheid ...
Statische analyse van de verzamelde vragenlijsten leverde een lijst van 37 elementen op die een sterke correlatie vertonen met de prestaties van een bedrijf. Clustering reduceerde de lijst tot vijf hoofdfactoren die volgens de Waal bepalen of een organisatie high performance is en blijft
1. Het management dient van hoge kwaliteit te zijn en combineert het integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming
2. De blik gericht op de lange termijn gericht, vwb klanten en leveranciers, maar vooral ook voor management en medewerkers
3. Een open cultuur, gericht op kennisuitwisseling om acties in te kunnen zetten naar betere prestaties
4. Alle medewerkers kunnen bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van processen, diensten en producten
5. De medewerkers zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat
Verder zakken er nog tal van factoren door het ijs. Er blijkt geen aantoonbare relatie te bestaan tussen salarissen, bonussen en high performance. Verder dient de focus te liggen op de actieve dialoog en niet op eenrichtingsverkeer. Ook blijkt het investeren en begeleiden van medewerkers die blijven niet presteren geen zin te hebben. Zoals ook voortdurend reorganiseren geen enkele zin heeft.
Andere bevindingen
"Het zit em niet in structuur"
"Uiteindelijk komt het neer op passie en vakmanschap"
"ziet ook niks in het ongeduldige Angelsaksische streven naar shareholdervalue"
bron: Andre de Waal, Maak van je bedrijf een toporganisatie
bron: boekbespreking in Management Literatuur, jaargang 14, oktober 2008
Geen opmerkingen:
Een reactie posten