Bla bla bla bla bla ..... stip aan de horizon .... bla bla bla.
Herkenbaar? U bent deelnemer aan een MT-overleg, luistert naar de minister-president of een spreker op een congres. Vraag: 'heeft u ooit die stip ontdekt? Heeft u m ooit aangeraakt?'
Nee, natuurlijk niet, want hij bestaat niet. Een leuke anekdote die dit illustreert las ik vanmorgen in het blad inGovernment (juni 2013, Jan Kramer). Ik citeer "Diep in Rusland hield kameraad Stalin ooit een toespraak voor de leden van de plaatselijke kolchoz. Hij sloot af met: 'En kameraden, wat zien wij aan de horizon? De socialistische heilstaat waarnaar wij streven!' Nadat het donderend applaus was weggeëbd, vroeg Pjotr aarzelend aan zijn buurman Ivan: 'Kameraad, wat is dat eigenlijk, de horizon?' Na enig nadenken antwoordde Ivan: 'De horizon, dat is een streep die je altijd ziet maar nooit kunt bereiken.'
Daarmee wil ik niet direct gehakt maken van de noodzaak van toekomstvisies en strategische planning, maar wil ik voeding geven aan de gedachte om de stip aan de horizon te vervangen door het toepassen van principe-denken. Door zo te denken en te doen kan een organisatie wendbaar blijven, zich continu aanpassen aan veranderende omstandigheden en kan aan medewerkers handvatten worden geboden om de dagelijkse werkelijkheid vorm te geven.
Ik zal een aantal voorbeelden van principes geven die een organisatie kunnen helpen om die permanente aanpassing te realiseren.
Kledingwinkel-principes
- we vragen iedere klant 'kan ik u helpen?'
- als we iets niet weten zeggen we 'ik ga het aan mijn collega vragen'
- is iets niet op voorraad dan bieden we aan om het te bestellen, gratis te bezorgen en altijd mogelijk te maken om het te ruilen en geld terug te ontvangen.
- wij bezoeken jaarlijks een toonaangevende modebeurs
Gemeentelijke principes
- Iedere vraag van een burger is vastgelegd en kent een status
- Beleid en uitvoering worden jaarlijks getoetst aan inzichten uit de praktijk, gekoppeld met de vastgelegde vragen
- Gelden worden besteed als ware het jouw eigen geld
Zakelijke dienstverleners principes
- Antwoorden op niet standaard klantvraagstukken worden altijd middels collegiale toetsing gereviewed.
- Wij kunnen een dienst van onze portfolio altijd uitleggen aan een willekeurige klant
- Wij bezoeken minimaal een congres per jaar waarbij het thema gericht is op de visie op onze vak.
Welke principes zijn bij jouw organisatie aan de muur gespijkerd? Geen? Dan stel er een aantal op voor jouw eigen handelen en overleef iedere stip.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten