De ontwerpers van auto's en de collega's die de onderdelen (laten) maken, geleverd krijgen en uiteindelijk in elkaar schroeven, vaak met hulp van robots, weten in welke volgorde en op basis van welke normen het fabricageproces zich voltooit.
Resultaat is een voorspelbaar productieproces met als eindproduct de bestelde auto, met de juiste opties, motor en de gewenste kleur. Basis van dit alles is het procesontwerp. De volgorde van activiteiten is expliciet vastgelegd en wordt uiteindelijk geautomatiseerd, gedigitaliseerd.
Net zoals een chemische fabriek eerst wordt ontworpen, proefproductie draait en daarna op volle toeren de juiste korreltjes uitspuwt.
Daarom pas ik het fenomeen van ontwerpen en (daarna pas) digitaliseren toe op de dienstensector. Ook daar zoeken we namelijk naar voorspelbare dienstverlening, op basis van KPI's en normen, zodat de klant krijgt wat hij vraagt. Ook in deze sector willen we digitaliseren/automatiseren/robotiseren. Liefst voor alle kanalen. Liefst op een manier die het ouderwetse klantcontact zo dicht mogelijk benaderd. Dat is waar digitale transformatie om draait.
Daarom maak ik in mijn beroepspraktijk de activiteiten en bijbehorende beslisregels expliciet. Ik ontwerp. Om te voorkomen dat alle kennis wordt weggestopt in de code van applicaties. Zodat we ook achteraf de werkelijke gang van zaken kunnen reconstrueren en benodigde verdere digitalisering vorm kunnen geven in geval een benodigde verandering.
Daarom business proces management, daarom tools met een onderliggende repository. Het devies luidt dan ook 'Met proces management een beheersbare, digitale transformatie'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten