"En alweer een innovatie uit branche x voor branche y"
Zoals Carlo al in een eerdere post aangaf dat innovaties van een branche vaak van buiten de eigen branche komen, zo ik dat ook het geval in het voorbeeld van onderstaande bedrijven in de uitvaartbranche.
Jaren geleden vond ik het al spannend toen mijn oom tijdens de begrafenis van mijn oma foto's maakte tijdens de afscheidsmis. Achteraf bezien was hij er al vroeg bij met het vereeuwigen van een uitvaart. En condoleanceregisters op internet zijn ook al niet meer vreemd. Uitvaartbedrijf Memoria Media schijnt tegenwoordig twee keer per dag een uitvaart te filmen. Die je dan, zou het echt, op youtube kunt zetten. Nou ja, je biedt in ieder geval de mogelijkheid om familie in het buitenland de mogelijkheid om op afstand nog eens afscheid te nemen.
Maar klap op de vuurpijl, en ik vind het best wel een mooi initiatief, is de grafsteen met QR-code. De bekende vierkantjes met puntjes en streepjes. Want dat is wat grafsteenmaker Van Dam Natuursteen doet. Bezoek je het graf van de overledene dan kun je de scode scannen, met je smart-phone, en je belandt op een persoonlijke site. Een sokkeltje met de qr-code en de website die daarbij hoort schijnt 200 euro te kosten, voor een periode van 5 jaar. Het bedrijf Digizerk uit Groningen, tenslotte, levert grafstenen met ingebouwde lcd-schermen.
Dus ook na je dood ben je nog volop levend. Nu nog dat soort codes op bidprentjes en de uitvaartbranche is helemaal hip. Nou ja, dat gaat misschien iets te ver. Maar zo zie je maar weer hoe je met nieuwe technieken een branche kunt vernieuwen.
bron: Petra Meijer, Elsevier, maart 2012, rubriek Digitaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten