vrijdag 11 juli 2014

Spelen met Lego

Ik wist, tot voor kort, niet dat mijn neef(je) Sjors een marketinggoeroe en productdeveloper is. Als recht-geaarde fan van lego, ik heb er immers zelf ook mee gespeeld, trekken nieuwtjes over Lego vaker wel mijn aandacht.
En zeker toen een decennium geleden de plastic-blokjes-firma op sterven na bijna dood was, las ik vaker de nieuwtjes rondom het bedrijf. Een bedrijf dat bijna 100 jaar bestaat. Nu even terug naar de beginzin, mijn neef een productdeveloper?


Ja, want Lego heeft goed begrepen op welke manier je in de 21e eeuw innovatie, marketing, klantenbinding en productontwikkeling moet bedrijven. Namelijk, samen met je klanten. Dus niet in de directiekamer of in het laboratorium maar door het inschakelen van je belangrijkste asset, namelijk De Klant! Waarachtig een positionering die recht doet aan het statement 'van verkopers naar kopersmarkt' of de slogan 'de klant aan het stuur'.
Vaughn Highfield schreef deze week op Totalcustomer.com een mooie blog over het fenomeen van communitys en hoe dat in de poriën van Lego zit. En vooral hoe dat helpt bij de strategie, de uniek positie, van het bedrijf.
Jørgen Vig Knudstorp, de CEO van lego, zegt in een interview met de Harvard Business review ....
“I think I realized the power of customer contributions in 2005, when the company started involving a couple of enthusiastic fans in product development and I started systematically meeting with adult fans of Lego. Since then, we’ve actively encouraged our fans to interact with us and suggest product ideas. An amazing number of grown-ups like to play with Legos. While we have 120 staff designers, we potentially have probably 120,000 volunteer designers we can access outside the company to help us invent… Perhaps most important [sic], these super-users can articulate the product strengths and weaknesses that young children may sense but can’t express.”

Dus sluit ik deze werkweek af met de boodschap van Jørgen Vig Knudstorp en een link naar de blog van Vaughn Highfield als tip, suggestie, hint, nee zelfs een dringend advies (!) om het concept van co-creatie, het naar binnen brengen van de buitenwereld, het omgaan met klantbehoeften, nadrukkelijk handjes en voetjes te geven bij het bedenken en ontwerpen van nieuwe producten en diensten. Benieuwd naar manieren om dat te doen? Ga eens aan de slag met servicedesign technieken.

1 opmerking: