zondag 11 maart 2012

Wel Fokke, niet Sukke - succesfactoren van Suitsupply

Fokke de Jong is eigenaar van Suitsupply (opgericht in 1998) en vertelt in een interview in NRC waar zijn succes vandaan komt. Er gingen al regelmatig pakken, via verzending naar de USA. Aldus Fokke de Jong. En toen hij er eenmaal zat ontdekte hij pas dat er een niche was voor betaalbare pakken was.

Ik heb zijn succesformule maar eens even doorgenomen en bij deze een opsomming van zijn visie op het succes en een aantal kenmerkende aspecten van zijn onderneming.
- De kwaliteit is (bleek uit een blinde proef door een tweetal Amerikaanse docenten aan de designacademie, in opdracht van de Wallstreet Journal) vergelijkbaar met Armani. (note: Armani kost 3.625 dollar, een pak van Suitsupply slechts 625 dollar). In Europa kosten ze rond de 250 euro.
- Pakken worden ter plekke aangepast. En in iedere winkel zit, goed zichtbaar van buitenaf, een kleermaker. Kleermakers die het vak nog goed beheersen. In London lieten ze met hulp van een treinbord zien hoe laat het pak was gebracht en hoe laat het klaar was. Prompt werd dit gefotografeerd en stond in alle Britse kranten een foto, en dus gratis reclame.
- Ze zijn producent en verkoper. Geen beurzen, vertegenwoordigers of tussenhandelaren
- De organisatie is plat, geen managementlagen die die zich achter hun laptop verschuilen. Iedereen voelt de adem van de markt en de consument in de nek.
- Ondernemen, iets doen. Zo gaf hij aan tijdens een college op Nyenrode. Dus geen bla bla over marktverkenning, productontwikkeling en marketing.
- Winkels op a-typische lokaties. Hetgeen overigens geboren is uit geldnood tijdens de beginperiode, toen dure lokaties niet betaalbaar waren.
- Niet mainstream, non-systematic, er niet bijhoren, uitdager zijn van de gevestigde orde.
- Het gaat om bezieling. Alle medewerkers hebben een neurose in het dna. Ze zijn bijna allemaal tussen de 25 en 35, slank, strak in het pak en extreem hulpvaardig.
- Iedere verkoper loopt rond met een iPad en zien in de klantendatabase precies wat er al in je kast hangt en wat er de vorige keer vermaakt moest worden.
- De jasjes, overhemden en stropdassen liggen in iedere winkel in hetzelfde kleurpatroon.
- Ze geven nauwelijks geld uit aan marketing of sales. Het enige wat ze doen is twee keer per jaar met een fotograaf afzonderen in een ver land om een campagne te bedenken.

Suitsupply heeft vestigingen in Nederland, Belgie, Duitsland, Italie, UK, Letland, Litouwen, USA en China.

Bron: NRC handelsblad, zaterdag 10 maart, 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten